Hej,
Vi har en søn på 8,5 måned. Han er nem at putte om aften, ca. kl 19.30, hvor han selv falder i søvn uden problemer.
Problemet opstår dog derimod ved en kl. 02.30-03.30. Han vågner et sted i dette interval meget skrigende og vil så på ingen måde sove derefter før ca. 2 timer senere.
Vi stryger ham på kinden og på maven, samt giver ham sutten, mens vi siger 'ssshhh' til ham, og prøver at berolige ham nede i hans seng.
Nogen gange lykkedes det at berolige ham, og han falder lidt hen, men lige så snart at vi går fra hans seng igen, så begynder han at skrige.
Når det er allerværst med skrigeriet, så er det eneste der hjælper, at tage ham op og trøste ham.
Vi kan se, at han er meget træt, men bare ikke kan få 'overgivet' sig til søvnen igen.
Hvad kan det skyldes, at han vågner op med sådan et sæt og skriger? Og hvad kan grunden være til at han ikke kan falde i søvn igen, når han nu er træt? Har du/I nogen idéer eller gode råd?
Efter at have 'kæmpet' i ca 2 timer falder han i søvn (sikkert af udmattelse) ved en 04.30 tiden, for derefter at vågne kl. 06.00 for at stå op.
Det er noget som er kommet fornyligt, da han tidligere kunne sove hele natten, og bare lige skulle have sin sut 1-2 gange i løbet af natten for at sove videre.
Til info kan nævnes, at han ikke får sutteflaske i løbet af aften/natten.
Han får et stort aftenmåltid 17.45 ca. og så får han 210 ml sutteflaske lige inden han bliver puttet ca. kl. 19.30.
Mvh,
Mette & Rasmus
Lisbeths svar
Hej!
Beklager den lange svartid. Min computer har været nede.
Når jeg læser jeres beskrivelse af de hårde nætter, tænker jeg straks. Væske i ørerne. Det er klassisk at de vågner og skriger når noget gør ondt, De er svære at få ned i søvnen igen.
Mit råd er at få ham checket hos en ørelæge m.h.p væske i ørerne. det er meget smertefuldt.
Indtil da, kan I hæve hans hovedgærde, og lade ham sove på en stor pude så han virkelig får hævet sin overkrop. det kan hjælpe på smerterne.
Er det ikke ørerne, kan det være tandfrembrud. den smerte som kommer når tænderne er på vej op, generer rigtig mange børn.
Der er hjælp at hente på apoteket. noget at smøre på gummerne for at tage smerterne.
Håber I finder årsagen, så søvnen igen bliver god.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk