Eksperthjælp: 13 måneder . Spise med ske og gaffel ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

746 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. juni 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth. Jeg har et par spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med.
Det første handler om selv at spise med gaffel og ske. Min søn er næsten 13 mdr, og mestrer endnu ikke dette. Han kan godt selv føre gaflen til munden hvis vi putter maden på for ham, men kan ikke selv stikke gaflen ned i maden, og virker heller ikke som om han er interesseret i at lære det lige nu. Han smider bare gaflen på gulvet og spiser med fingrene.

Det samme med ske. Han virker overhovedet ikke til at være klar til at lære det, og forsøger heller ikke selvom jeg opmuntrer ham til det, og han får sin egen ske. Det ender ofte i gråd hvis jeg vil have ham til at prøve selv. Jeg spekulerer på om jeg måske skal ligge det på hylden i et par måneder og så se om han er mere klar når han er 14-15 mdr gammel? Og er det måske bedre at starte med gaffel og så først begynde at øve med skeen når han har helt styr på gaflen? Han øver sig kun til aftensmaden med gaflen, da han spiser de andre måltider med fingrene i dagplejen, og får han også lov til herhjemme. Er det forkert? Jeg tænker det jo også er godt for hans finmotorik at bruge fingrene når han får brød og lign..

Mit andet spørgsmål handler om at han når han har savnet mig og er glad for at se mig, eller bare er i rigtig godt humør, bliver han rigtig voldsom overfor mig, på den måde at han bider mig i kinderne når han vil kramme, og river mig i håret, ørerne osv. Jeg er helt sikker på at han ikke gør det af ond mening, det er hans måde at vise kærlighed på, men jeg synes det er en ret uhensigtsmæssig måde at gøre det på, og prøver virkelig at lære ham at man skal være forsigtig og ae osv, men han forstår det ikke. Det er det samme med hundene, dem river han også i, selvom jeg prøver at vise ham hvordan han skal gøre. Hvad gør jeg lige ved det?

Lisbeths svar

Hej !

Som du beskriver måden din søn spiser på, er det helt normalt.

Modenheden/motorikken til at tage fat i gaflen, stikke den i maden, vende armen og putte i munden . Det er en svær proces som de fleste børn først kan mestre omkring 2 års alderen.

Det samme med ske. De fleste tager skeen bredt i hånden, putter den i maden og forsøger at ramme munden, det meste ryger af. Det er ok. Dreje og vippebevægelsen er slet ikke udviklet endnu.

Nogen småbørn nyder at eksperimentere med ske og gaffel, andre vil ikke. Din søn græder. han fortæller dig. Mor det vil jeg ikke lige nu.

Når han spiser lad ham spise, så han selv putter maden i munden, det er den måde det læres på. At spise skal være hyggeligt og i god stemning. Han kan sikkert med stor fornøjelse bruge pincetgrebet til at tage en ært, majs et lille stykke agurk banan, brød eller hvad han nu er vild med.

De små mellem 1 og 2 år bruger tværgreb til at tage en genstand, og håndfladen er opad. Bevægelserne sker i skulderen, mens fingrene holder fast. Ofte bruger de ikke den genstand de  tager til det formål, den skal bruges. En ske til mad, ryger på gulvet, en farve puttes i munden til undersøgelse. Læring tager tid.

Glæd dig over ham og hans alder. Alt det der sker med læring af endnu flere færdigheder. både motorisk og sprogligt.

Hans lidt voldsomme måde at vise sin ubetingede kærlighed til dig er også helt normalt. Han styres af lyst og glæde, hans hjerne er ikke udviklet til at overveje om det gør ondt. derfor bevægelserne. Du gør det rigtige, viser ham med dit ansigt og stemme at blive hevet i ørerne er ikke dejligt. du viser ham hvad der er rart for dig, ved at gøre det på ham, han vil med tiden imitere dig.

Det samme sker med hundene, han viser sin begejstring ved at hive i dem, halen er stort set den bedste. Alligevel skal han lære hvordan dyr skal behandles. tålmodighed og læring, er vejen frem.

Fortsat held og lykke med ham, og god sommer.

Varme Hilsner 

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.