Hej
Jeg er indlagt og venter på at skal føde vores 4. barn, dvs. jeg har en indlæggelse på ca. 14 dage
Hjemme har jeg børn som min mand tager sig af (han er alle børnenes far), men (især) de to store børn på 4 og 5 år er meget mærket af, at jeg er indlagt og derfor ikke er hjemme.
Den yngeste på 1,5 år tuller jo bare rundt, som han plejer.
Min tanke er så, hvad kan jeg gøre for, at "fortsætte" så normalt så muligt, når baby nr. 4 og jeg vender hjem igen?
Tænker om det er godt at bruge noget alenetid med de to store, når jeg bliver udskrevet?
Hvordan tager jeg mest hensyn til mine børn efter en længere indlæggelse???
På forhånd tak
Lindas svar
Kære mor til 4
Stort tillykke med jeres børneflok og modet til at få 4 børn. Det er en stor opgave og en stor velsignelse med mange børn.
Noget stritter i mig, hvis du vil ”fortsætte så normalt som muligt”. For livet bliver jo midlertidigt anderledes, hver gang der kommer en lille ny til. Og sådan SKAL det være - specielt i den vigtige spædbarnsalder. Der er forsket i, hvordan vores personlighed præges af, hvilket nummer vi er i vores søskendeflok. Og her ses det ofte, at nummer 4 får mindre omsorg og nærhed som spæd end nummer 1, 2 og 3, fordi vi mødre bliver så ”vant” til at have spædbørn, at sidste lille ny ikke får nærhed og kontakt nok. Det er kun logisk, at man som mor får mindre og mindre tid til hvert enkelt barn, og at det er svært at acceptere for alle. Men et spædbarn kan hurtigt give op i kampen om mors opmærksomhed, fordi det tilpasser sig og ikke er nær så larmende som større børn. Derfor vil jeg lige minde om, at hvert spædbarn naturligvis har brug for en fuldt tilstedeværende mor/omsorgsperson, så meget som muligt, uanset antallet af søskende.
Vi kan umuligt give vores børn så meget opmærksomhed og kærlighed, som de ønsker. Børn ønsker altid mere. Det er derfor et evigt dilemma for alle forældre, hvornår nok er nok. Den vigtigste målestok er, om børnene trives generelt i hverdagen.
Men når dette er sagt, så er her nogle konkrete forslag til hverdagen:
- Helt i starten vil jeg anbefale, at I fokuserer meget egoistisk på jeres egen familie og jeres egne behov. Sig højt til venner og familie, hvad I orker, ønsker og trænger til. Brug gerne dine første dage efter fødslen til at se de større søskende (og gerne en ad gangen) mens baby sover men husk, at en nærværende mor selv har brug for ro og hvile - specielt efter en fødsel.
- Lad de største blive dine ”hjælpere”, så de får en vigtig rolle i jeres nye familiesituation. Det føles meget mere anerkendende for store søskende, at få lov at hjælpe til end hele tiden at blive bedt om at være stille og passe på over for babyen.
- Forklar dem hvordan den mindste ”virker” og hvorfor baby gør, som den gør. Så bliver de mindre vrede på babyen, og de forstår i større grad at give plads. Fx ”Se nu åbner baby munden og vender hovedet mod mig, så er den nok sulten, så gør vi lige sådan her…”.
- Giv gerne nummer 1 og 2 barn faste opgaver i hjemmet, så de VED at de er vigtige for familien. Husk at dit 1,5 års barn nok er god til at ”tulle rundt” selv, men stadig har brug for megen omsorg i den alder, lad evt. far eller bedsteforældre give ekstra omsorg i en overgang.
- Opdel gerne din hverdag hjemme på barsel som en arbejdsdag: Send børnene afsted i institution hver dag (også selvom du går hjemme). Dit spædbarn bliver så dit ”arbejde” i dagtimerne (og om nætterne). Far kan så få hovedansvar for den mindste om eftermiddagen og om aftenen. Når så de tre ”store” kommer hjem fra institution kan du fokusere meget på dem og give dem den omsorg, som du (næsten) plejer.
- Opbyg tydelige rutiner omkring hverdagen. Det giver større tryghed i baby-virvaret, så de ældste lettere falder til ro og kan nyde dit samvær, når de kommer hjem. Samtidig vænner den mindste sig til at have far for sig selv på et fast tidspunkt hver dag (ud over amning), så I aflaster hinanden i at give baby nærvær.
- Weekender og ferier kan større søskende evt. have legeaftaler eller pasning noget af tiden, så der bliver ro og underholdning for alle på skift.
- Aktiver netværket: Lav gerne en plan med venner og familie om at komme og være med i hverdagene (specielt eftermiddag og aften), så der er flere hænder, der kan hjælpe til. Det er helt i orden og sætte sig med en kalender og plotte venner og familie ind hver eller hver anden dag, specielt i starten. En familie på 6 har ekstra ”ret” til hjælp fra netværket!
- Flere kirker og andre frivillige organisationer tilbyder indimellem at levere mad til småbørnsfamilier i den første tid efter fødslen. Overvej en rengøringshjælp eller fast barnepige i løbet af ugen. Det handler om at skabe ro og nærvær, så godt som det kan lade sig gøre.
- Jeg anbefaler, at I finder mindst en time om ugen, kun til dig og din mand, så I når at få set hinanden også. Det er en kamp, men det er kampen værd, for den største gave vi kan give vores børn er efter min mening en stærk familie, der holder sammen – og her er far og mors relation ufattelig vigtig.
- Find gerne en mor til 4 i dit netværk og spørg om gode råd til starten. De personlige erfaringer er vigtigere end al den teori, jeg kan finde frem. Jeg er selv ”kun” mor til to, og har syntes det var rigeligt. Find gerne ligesindede, som VED hvad jeres familie står overfor.
Jeg ønsker jer alt det bedste. Skriv endelig igen herinde under kommentarerne.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver v. Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk