tinasandager.dk skriver:
Kære Tina
Jeg ville høre om din erfaring for at blive gravid efter en graviditet udenfor livmoderen.
Jeg er 37 år. Min kæreste er 30 år.
Jeg har en søn på 7 år med min Eks mand.
Min kæreste og jeg er så startet på projekt baby.
Sidst i okt fik jeg fjernet min hormon spiral. Og allerede i nov blev jeg gravid. Vi vidste det ikke og det blev opdaget 8 dec 2014 pga stærke smerter. Det viste sig at være en GUL.
Jeg blev opereret akut og fik fjernet højre æggeleder.
Vi begyndte igen sidst januar, og der har ikke
Været gevinst endnu.
Jeg ved godt at alle siger "slap af".
Men jeg tænker:
1. Kun 50% chance pga at je kun har venstre æggeleder. Dvs jeg kan ikke bare blive gravid hver ÆL - men kun når det sker fra venstre side
2. Min alder taget i betragtning - så er mine chancer vel 25%???
Vi bruger ÆL test og hver måned har vi været sammen 3-5 gange i ÆL tidspunktet. Enten hver dag eller hver 2. Dag.
Jeg bliver skør. Prøver at tænke på andet. Men det er svært. Hver måned har jeg symptomer. Og det føles som om ægget bliver befrugtet men at det ikke sætter sif fast
Min cyklus er regelmæssigt. Ca 25/26 dage og bløder 2 dage.
Denne måned kom min mens lørdag, den burde være kommet først mandag :-(
Er der noget jeg overhovedet kan gøre for at blive gravid?
Mange hilsner
Maj 1978
Tinas svar
Kære Maj 1978,
Jeg kan godt forstå du synes det er svært at "slappe af" oven på den omgang I har været igennem.
Nogle gange forholder det sig desværre sådan, at når den ene æggeleder er "syg" - det vil sige helt eller delvist lukket eller at fimrehårene (dem som skal skubbe det befrugtede æg ned i livmoderen) ikke fungerer optimalt - så kan det være at den anden æggeleder også er påvirket. Ikke altid, men nogle gange!
Din alder taget i betragtning skal I ikke vente for længe med at du bliver undersøgt. Hvis jeg var dig ville jeg bede din læge om en røntgenundersøgelse hvor man gennemskyller den tilbageværende æggeleder med kontrastvæske - bare for en sikkerheds skyld. Dette for at sikre, at der rent faktisk er passage i den - så du kan blive gravid.
Hvis ikke der er passage skal I henvises til fertilitetsbehandling mhp IVF - det kan I få gratis i det offentlige fordi i ikke har fælles børn. Hvis der er passage og der stadig ikke sker så meget, så ville jeg højst prøve i 9-10 mdr ialt (inkl de mdr I allerede har forsøgt) - og så ville jeg bede om en henvisning til en fertilitetsklinik.
Jeg ønsker jer alt det bedste.
Kh Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk
Kære Tina
Tusind tak for dit hurtig svar.
Da jeg fik fjernet højre æggeleder, så sagde de at de havde set venstre og den så fin ud. (Ikke tjekket grundigt, men med den blotte øje)
Jeg er blevet skannet og fået tjekket livmoder og æggestok. Og de siger det er ok.
Men jeg har ikke fået tjekket selve æggeleder.
Kan jeg bare bede om at få tjekket den anden? Har jeg "krav" på det?
Jeg er nemlig bange for om der er noget galt med den anden ?
De sagde også til mig at den anden æggeleder kan virke magnetisk, og tage æg fra den anden.
Jeg blev gravid i løbet af 3 mdr med min søn, men dengang var jeg 28 år. Og havde begge mine æggeleder.
Så jeg ved ikke om der var noget galt dengang? Og om han blev lavet med højre eller venstre side.

Endnu engang tak for svar.