Hej Tina,
Jeg har siden jeg var 17 år - nu i 6,5 år - ikke haft menstruation. Jeg er 170 høj og vejede 46, da jeg var 17. For et år siden tog jeg 4-5 kilo på og den sidste tid (3 måneder) har jeg taget yderligere 3 kilo på, så jeg er oppe på 53,5 kilo.
Jeg forsøger alt hvad jeg kan at tage mere på, men det er ret svært. Dernæst skal det tilføjes, at jeg de sidste to år har været til mange gynækologiske undersøgelser, som ikke har kunne påvise nogen fysisk årsag til min manglende menstruation. Jeg har tillige fået taget blodprøver løbende for at undersøge, om der skulle være ubalance i mine hormoner, hvilket heller ikke har været tilfældet.
Faktum er så nu, at jeg ikke har haft min menstruation i 6,5 år men at mine hormon tal er helt normale. Betyder dette at min kropsvægt hermed ikke er årsagen til min manglende menstruation? (jeg har læst mig frem til, at for lav bmi kan medføre mindre produktion af østrogen) og hvad kan i givet fald så være årsagen? og er der noget du mener jeg kan/bør gøre? (det skal bemærkes at jeg ikke har PCO)
Jeg har ofte været til lægen, men de har alle sagt at jeg bare skal se tiden an - jeg begynder dog at blive lidt nervøs for, om menstruationen overhovedet kommer.
Det var et meget langt spørgsmål, som jeg håber du vil besvare.
På forhånd mange tak.
Venligst ISV
Tinas svar
Kære ISV,
jeg forstår godt din undring og frustration. Jeg kan desværre ikke svare dig hvorfor din menstruation udebliver. Det er godt du har fat i lægerne - det er nemlig dem der skal hjælpe dig. Det er klart en special læge opgave
Jeg håber snart du får menstruation.
Kh Tina
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk
Anmeld
Citér