Hej Lisbeth.
Jeg er meget i vildrede og i tvivl om jeg burde flytte min søn over i en anden dagpleje. Han er 12 mdr og startede i sin nuværende dagpleje da han var 9 mdr. Det er en privat dagpleje, og i vores kommune må de have 5 børn, men vores dagpleje mor fortalte os da vores søn startede at hun havde besluttet kun at have 4- hvilket var en af grundene til at vi valgte at han skulle gå der. Han er en følsom dreng der har brug for ro og regelmæssighed og har meget svært ved uregelmæssighed og for mange mennesker omkring ham, legestue er fuldstændig udelukket, da han så er mærket i flere dage efter det.
Da han havde gået i dagplejen i en uge opdagede jeg at dagplejemor holder sin 2-årlige datter hjemme 9/10 dage, og dermed giver det jo alligevel 5 børn, og det blev jeg ret ked af, men sagde ikke noget.
Så for en måned siden opdagede jeg at hun slog en ledig plads op på sin hjemmeside, og pludselig fra den ene dag til den anden startede der et nyt barn. Altså nr 5 dagplejebarn, hvilket betyder at de dage hun holder sin datter hjemme har hun 6 børn! Jeg synes det er alt alt for mange og er bange for at min søn ikke for den omsorg og nærvær som han har brug for, fordi hun simpelthen ikke har nok tid til dem alle med så mange børn.
Samtidig er dagplejemor et meget socialt menneske og har tit gæster i arbejdstiden og gæsterne har ofte børn med, så der er nye folk ud og ind hele tiden og min søn bliver super forvirret og ked af det, han kan slet ikke rumme det.
Jeg overvejer som sagt at flytte ham over i en kommunal hvor der kun er 4 børn, men er super meget i tvivl, for vil jo bare det bedste for min søn og det vigtigste for mig er at han er glad!!! Så hvad nu hvis han egentlig Er glad i sin dagpleje og ikke bliver glad for den nye? Det er det der holder mig tilbage. Og hvordan vil sådan en skift være for sådan et barn? Det er jo en helt ny dagplejemor han skal knytte sig til og blive tryg ved. Kan så små børn klare det? Vil selvfølgelig ikke flytte han fra den ene dag til den anden, han vil blive kørt langsomt ind, men hold da op hvor er jeg bange for at tage skridtet, vil jo bare min søn det bedste, og hvad nu hvis det bedste for ham er at blive hvor han er nu??
Lisbeths svar
Hej !
Ja det er noget af et dilemma du står midt i. Der er flere ting i problemet.
I har valgt en plads udfra nogle forudsætninger, som nu giver frustration i og med hun ændrer konceptet.
Det vigtigste er, jeres søn trives og er glad for sin dagpleje. Det kan han kun være, hvis I også er glade for hende.
Hvordan oplever i ham når han afleveres, når I henter. hvordan er interaktionen med dagplejemor og de andre børn.
Er han glad og tilfreds når I kommer hjem efter afhentning?
Er han pylret og vil være på arm hele tiden ?
Hans og jeres trivsel,en grundig snak med hende må være basis for beslutningen om han skal skifte dagpleje.
Han kan godt klare et skift. det vigtige er hans daglige trivsel. Derfor skal beslutningen ikke forhales i lang tid.
Der findes en pædagogisk konsulent i kommunen. du kan ringe og bede om råd hos hende, hvis du fortsat er i tvivl.
Der er regler for antal børn i privat dagpleje i og med den skal godkendes af kommunen.
Håber dette kan hjælpe jer lidt til at finde den rigtige beslutning for jeres barn og jer.
Held og lykke med beslutningen og fortsat god pinse.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk