Diætist og KISS-kost

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.191 visninger
3 svar
0 synes godt om
24. maj 2015

Flowergirl

Jeg er i den lykkelige situation at jeg er gravid 23+2.
Mit BMI har fra start været for højt (svært overvægtig), og jeg har fået af vide at jeg må tage mellem 6-9 kg på.
Jeg har vejet mig løbende, og har godt kunne se på vægten at jeg måske tog lidt for meget på.
Men nu hoppede jeg så på vægten i morges, og der kunne jeg se til min store frygt at jeg nu har taget 8 kg på .
Det er ikke fordi at jeg lever mega usundt, jeg føler bare at jeg tager på når jeg ser et riskorn.

Så nu har jeg tænkt mig at sætte alle sejl ind, her i den sidste del af graviditeten.

Så jeg vil høre. Er der nogle her som har fået stillet en diætist til rådighed under deres graviditet. Hvis ja, gik det så godt?

Og nu har jeg jo læst lidt frem og tilbage på nettet. Og der findes jo den kost form som hedder KISS-kost. Er der nogle af jer som har levet efter denne, under graviditeten. Det er de samme principper som er i bogen Spis dig gravid, og er også samme principper som diabetes foreningen anbefaler folk med diabetes at leve efter. Hvordan var det at leve efter, kunne I holde vægten sådan nogen lunde?

Jeg gider ikke at hører fra folk, som skal fortælle mig at det er min egen skyld at jeg vejer for meget. For det ved jeg udmærket godt, selv om mit vægtøgning inden graviditeten til dels skyldtes stress (gik fra 63 til 86, på kort tid). Så jeg ved godt hvordan man lever sundt.
Det jeg er interesseret i at høre, er om jeres erfaringer med KISS-kost og diætist.

På forhånd tak.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2015

stinemavepine

Hej du

Jeg har ikke været på KISS kost mens jeg var gravid, men var det inden - for at øge chancen for at blive gravid. Planen er dog, at jeg skal vende lidt tilbage til det nu her, hvor kvalmen endelig lader til at være på afstand (er i uge 20).

KISS kost er det der har virket allerbedst for mig  Jeg tabte mig med det samme og fik mere energi. Selvom det selvfølgelig er hårdt at undvære nogle af de farlige lækre ting  Synes bogen Spis Dig Gravid er rigtig god, men også Spis Dig Rask, som har en af de samme forfattere. Derudover brugte jeg mange opskrifter fra www.lowcarb.dk - kvinden bag er kreativ og tester en masse, skriver om alternativer og laver både lowcarb, uden gluten, uden laktose mv og er god til ikke at blande det sammen. (Synes der er mange, som fx forveksler glutenfri med lowcarb).

Derudover synes jeg, at det virkede godt at fokusere på hovedmåltiderne først og fremmest, så størstedelen af ens madindtag er efter KISS kost princippet, men ikke slå sig selv i hovedet, hvis man falder i på et mellemmåltid/dessert ind i mellem. (Dog er der herre mange lækre lowcarb desserter!)

Alt det bedste herfra.

www.stinemavepine.blogspot.dk 

Anmeld Citér

26. maj 2015

jenny4

Har du haft din læge eller jm med på råd? Så vist jeg ved frarådes det gravide at gå på "kur" under hele graviditeten. Det er selvfølgelig ok at spise sundt, men decideret at tabe sig, mener jeg frarådes.

Anmeld Citér

27. maj 2015

Bjørnemor

Kender ikke noget til KISS kosten, men jeg fik tilbudt et møde med en diætist, da jeg var gravid (jeg havde graviditetsbetinget diabetes). Jeg fik at vide, at jeg skulle skære alt sukker og Hvidt brød. Så nul sukker (så vidt muligt), fuldkornsbrød og pasta, brune ris og få kartofler. Og så vidt jeg husker, var det noget med max 75 g pasta/ris/brød pr måltid - men  det kan jo variere fra person til person. Grønt og kød var der ingen begrænsninger på. Jeg fulgte det til punkt og prikke + vi gik en aftentur på 30 min hver dag.

Det endte med, at jeg tabte mig i slutningen af graviditeten og en uge efter fødslen vejede to kg mindre end før jeg blev gravid. Så kan bestemt anbefale en lignende kost!

Tror det er vigtigt, at du har opbakning og støtte fra din partner. Så du har en til at sparke dig i rumpetten og en til at sige godt gået

god vind! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.