Hej!
Jeg har en dreng på 8 uger. Han er en dejlig dreng med noget at et temperament. Når han er vågen er han glad, smiler og pludrer, så meget han nu er i stand til. De bedste øjeblikke er på puslebordet, så der bruger vi lidt længere tid end hvad et bleskift nu tager. Når jeg så tager ham med ind i stuen, bliver han utilfreds næsten med det samme. Han vil helst ikke ligge på maven (heller ikke på puslebordet), og vil ikke ligge på sofaen hvor jeg kan sidde over ham og lege/snakke med ham. Så derfor går jeg lidt rundt med ham på armen i forskellige stillinger, men igen bliver han hurtig utilfreds. Vi har lige fået et legetæppe, som han nogle gange gerne vil ligge på. Her bliver han helt vild, hvilket er dejligt at se.
Når han har været vågen i 30-60 min er han tydeligt træt. Han gaber meget og vil kun ligge i mine arme. Er det normalt at babyer i hans alder ikke er mere vågne?
Jeg ammer ham, og gør det omkring 8 gange i døgnet, men jeg ammer i en time ad gangen. Jeg tror det er med til at gøre ham då træt, da han hele tiden falder i søvn under amningen. Også selvom han lige har sovet i tre timer.
Jeg ammer ham 30 min på det ene bryst og tilbyder ham derefter det andet bryst, da det er tydeligt at han ikke er mæt. Her hænger han igen i 30 min. De første 10-15 min er han meget aktiv mht at sutte. Men her efter holder han lange pauser og falder i søvn. Jeg bøvser med ham flere gange for at vække ham, men det hjælper ikke. Hvad kan jeg gøre? Er det normalt?
Mvh en frustreret mor.
Catrines svar
Kære frustrerede mor.
Jeg synes din søn lyder som en helt almindelig baby på 8 uger.
At han bliver ammet ca 8 gange i døgnet i hans alder er helt normalt. Du kan jo prøve at tilbyde det andet bryst før de 30 min? Hvis han kun sutter efkketivt og aktivt de første 10 min (hvilket i øvrigt er helt normalt), og derefter falder hen, så væk ham op og tilbyd det samme bryst. Hvis han så ikke sutter særlig effektivt eller bliver irriteret, så tilbyd det andet.
Mad og søvn hænger stadig sammen for din søn, med den alder han har. Derfor er det helt normalt at han falder i søvn efter han har spist.
Mht at ligge på maven, så kunne du prøve at lægge et sammerullet hådklæde eller lignende under hans brystkasse, så han får lidt støtte til at blive løftet lidt højere op. Brug evt et spejl han skal løfte hovedet lidt op for at kunne kikke ind i. Og lad ham kikke på forskelligt legetøj/uroer. Du kan også lege med ham på en stor bold. Så lægger du ham på maven og holder i hans hofter. Når du har godt fat i ham, så kan du forsigtigt trille bolden frem og tilbage og fra side til side. På den måde øver han både ryg- og nakkemuskler og balance/koordination.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér