Eksperthjælp: Hæmatom i livmoderen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.519 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. maj 2015

Camilla Grove

Kære Camilla.
Jeg er gravid i 15+0 uge og har indtil nu haft en normal graviditet.
I morges havde jeg dog en lille brun plet i trusserne og efterfølgende brunt blod på hele toiletpapiret da jeg tørrede mig. Jeg kontaktede min læge som sendte mig til scanning hvor de konstaterede et hæmatom i livmoderen. Tror han sagde den befandt sig nede ved livmoderhalsen, men jeg fik hverken fat i om det var en stor eller lille blødning, da jeg blev så paf over hele situationen at jeg ikke fik spurgt om noget som helst.
De eneste smerter Jeg har haft i dag er meget lette smerter/jag i begge sider af underlivet og en lidt stikkende fornemmelse i livmoderhalsen ind imellem.
Jeg er dog meget bekymret nu og bange for at jeg ender med at miste fostret. Hvad er chancerne for at abortere på det her tidspunkt nr man har et hæmatom? Og hvorfor opstår et hæmatom i livmoderen?
Jeg arbejder som sygeplejerske på en travl hospitalsafdeling, er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på at holde mig fra i nogen tid? Og kan stress være en udløsende årsag til dette?
Håber meget du kan hjælpe mig med at få noget ro i kroppen.

Har desuden ikke haft blødning de sidste fire fem timer og skal til kontrolscanning i næste uge.

Mvh.

Camillas svar

Brunt blod er gammelt blod og derfor ikke så alarmerende som frisk rød blødning i graviditeten.

Mange kvinder oplever, i den første tid af graviditeten, at det kan komme lidt gammelt blod ud. Det kan være rester fra sidste menstruation, fra en polyp der har blødt eller fra et lille hæmatom der har tømt sig og været lidt tid om at finde vejen ud. 

Et hæmatom er ikke i sig selv farligt og truer ikke umiddelbart din graviditet. Kontrolscanningen i næste uge vil sandsynligvis berolige dig. 

Et hæmatom opstår ved at et eller flere små blodkar springer og lækker blod ud i det omkringliggende væv. Det kan også samle sig som en lille lomme af blod. Briste og derved tømmes det ud. 

Jeg tænker ikke at stress er en faktor her. Men naturligvis skal du være opmærksom på om dit travle - og måske fysisk krævende - arbejde som sygeplejerske på en hospitalafdeling kræver nogle omlægninger af din daglige arbejdsgang. Det bør du tale med din chef om.

Kærlig hilsen

Jordemoderen

I Camillas brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål relateret til din graviditet, fødsel og tiden efter fødslen.

Læs mere på: Hjemmefoedsler.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.