Hej Camilla, jeg skriver til dig da jeg ikke ved hvem jeg ellers skal skrive til og er helt vildt bekymret.
Jeg er 20 år og gravid med mit 2. barn (11+2), og var til tidlig scanning 8+0 med efterfølgende lægesamtale da jeg skal følges lidt tættere grundet jeg har stofskifteproblemer. (blev jeg også i 1. graviditet)
I dag vælger jeg så at gå ind og læse min e-journal for at se hvad lægen har noteret om mig, og ser til min store forbavselse at hun har skrevet følgende: "Så snart i modtager svangrepapirer fra egen læge bør det vurderes om patienten hører til på familieambulatoriet grundet sin unge alder"
Jeg blev ked af det og følte mig stemplet og føler nu at de vil holde øje med mig!? I min 1. graviditet var jeg 18, og der gik jeg altså hos alm jordemoder og der var ingen der nævnte noget Desuden skrev min læge i min vandrejournal ugen efter, at jeg skal gå til jordemoder i min hjemby, og hvis man går på familieambulatoriet går man jo til jordemoder der.
Så hvad mon sygehuset vurderer når min læge ikke mener jeg skal følges mere end normalt? Jeg har bestemt IKKE lyst til at gå på familieambulatoriet, og på deres hjemmeside står der at det er for unge under 18, og personer med misbrug, og hører bestemt ikke under nogle af de kategorier!?
Synes det er mærkeligt når der ingenting var 1 gang og der heller ikke har været en finger at sætte på min søn efterfølgende!?
Ved du hvordan sådan noget fungerer og kan du evt berolige mig lidt?
På forhånd tak.
Camillas svar
Kære Mie
Først og fremmest tillykke med graviditeten.
Den læge som du har set på sygehuset kender dig ikke som din egen praktiserende familielæge gør. Når din egen læge har vurderet at du kan følge almindelige graviditetskontroller hos en jordemoder i din egen by så tænker jeg at det er på baggrund af hans/ hendes kendskab til dig som kvinde, gravid og mor i forvejen.
Du skal vide at alle de tilbud som du bliver præsenteret for i din graviditet er tilbud. Som du kan vælge fra eller til alt efter hvad DU synes passer til dig. Så du kan vælge familieambulatoriet fra og tilvælge en jordemoder i egen by.
Vi sundhedspersoner kan nogen gange blive lidt for hurtige til at foretage vurderinger - oftest gør vi det ud fra de bedste intentioner og for at give vores gravide de bedste betingelser i graviditeten. Når vi er lidt for hurtige så er det rart at vide at der er gravide som dig der stiller spørgsmålstegn og ikke bare går med strømmen.
Kærlig hilsen
Jordemoderen
I Camillas brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål relateret til din graviditet, fødsel og tiden efter fødslen.
Læs mere på: Hjemmefoedsler.dk
Anmeld
Citér