Økologi...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. maj 2015

birthee

ModerNatur skriver:

Må jeg spørge hvilke varer du gerne vil købe økologisk og hvorfor?.. 

Jamen egentlig fordi vi stort set altid køber økologisk mælk, gulerødder køber vi også økologisk, og så ville jeg gerne gøre det lidt mere... Må jeg spørge hvorfor du spørger? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2015

birthee

God-mor skriver:

Jeg handler i Brugsen, Irma og fakta. Der er de en del øko. Herhjemme spiser vi udelukkende øko kød, og det er oftest i Brugsen jeg køber det. 

Spiser I så mindre kød end hvis det var konventionel kød? 

Anmeld Citér

20. maj 2015

God-mor

birthee skriver:

Spiser I så mindre kød end hvis det var konventionel kød? 

Det er lidt i perioder. Lige for tiden får vi kød hver dag, fordi min datter elsker kød! Så det skal hun have hver aften. Men jeg spæder altid op med en masse grønt, fordi ellers bliver det for dyrt. 

Anmeld Citér

20. maj 2015

ModerNatur

birthee skriver:

Jamen egentlig fordi vi stort set altid køber økologisk mælk, gulerødder køber vi også økologisk, og så ville jeg gerne gøre det lidt mere... Må jeg spørge hvorfor du spørger? 

Men er det så på grund af dyrevelfærd mht mælken? Eller er det på grund af "sundere" mere naturlige råvarer? 

Jeg er blot nysgerrig 

Jeg er selv landmand, producerer selv konventionelt men køber økologisk. Jeg er altid interesseret i holdningen bag.. 

Anmeld Citér

20. maj 2015

Klumpe-dumpe

ModerNatur skriver:

Men er det så på grund af dyrevelfærd mht mælken? Eller er det på grund af "sundere" mere naturlige råvarer? 

Jeg er blot nysgerrig 

Jeg er selv landmand, producerer selv konventionelt men køber økologisk. Jeg er altid interesseret i holdningen bag.. 

Jeg synes det er rigtig interessant, at du er konvetonel landmand, men køber øko, hvordan kan det være? 

Anmeld Citér

20. maj 2015

ModerNatur

Jeg svarer med glæde 

Jeg arbejder på et konventionelt landbrug, da det er rigtig svært at finde job hos en økolog, og derudover skal man som på alle andre arbejdspladser have kemi med sine kolleger, hvilket jeg har hvor jeg er nu og dyrene bliver behandlet rigtig godt! 

Jeg køber økologisk mælk da de går på græs om sommeren og udelukkende fra sortbrogede køer. Dette gør jeg fordi øko-gårde med Jersey køer afliver tyrekalvene så snart de er født og heller ikke må benytte kønssorteret sæd. Det er i mit hoved fuldstændig uacceptabelt.

grønt for at undgå pesticider da det i mine øjne ikke er nødvendigt. Brug af pesticider fremmer udbyttet af planter hvor vi i forvejen har en overproduktion. Og uanset forskere tror jeg ikke på at det er uskadeligt. 

Anmeld Citér

20. maj 2015

Klumpe-dumpe

ModerNatur skriver:

Jeg svarer med glæde 

Jeg arbejder på et konventionelt landbrug, da det er rigtig svært at finde job hos en økolog, og derudover skal man som på alle andre arbejdspladser have kemi med sine kolleger, hvilket jeg har hvor jeg er nu og dyrene bliver behandlet rigtig godt! 

Jeg køber økologisk mælk da de går på græs om sommeren og udelukkende fra sortbrogede køer. Dette gør jeg fordi øko-gårde med Jersey køer afliver tyrekalvene så snart de er født og heller ikke må benytte kønssorteret sæd. Det er i mit hoved fuldstændig uacceptabelt.

grønt for at undgå pesticider da det i mine øjne ikke er nødvendigt. Brug af pesticider fremmer udbyttet af planter hvor vi i forvejen har en overproduktion. Og uanset forskere tror jeg ikke på at det er uskadeligt. 

Okay det giver nu mening. Jeg troede det var dit landbrug. 

Hvorfor aflives Jersey tyrekalvene? Og kan man se på mælk hvilke slags ko det er fra? 

Anmeld Citér

20. maj 2015

birthee

ModerNatur skriver:

Jeg svarer med glæde 

Jamen det er egentlig lidt af de grunde du selv skriver her, det at dyrene er ude på græs hele sommeren, samt det med de forskellige sprøjtegifte og andet der bruges på marker mv... Vidste ikke det med Jersey tyrekalve, sådan var det ikke da jeg arbejdede i landbrug..

Anmeld Citér

20. maj 2015

SofiaMik

Jeg handler basisvarer i Netto og så handler jeg luksusvarer i Brugsen og Irma. Jeg køber så vidt muligt alt økologisk ellers primært dansk/lokalt og svanemærket/giftfrit.

Al kød købes hos den lokale landmand og fryses ned i vores store kummefrysere. Somme tider fisker og jager min mand og byttet parteres og fryses ned. Vi har altid masser af godt kød og det er 100 gange bedre end det, som man kan få i butikken! Hele sommeren plukker jeg masser af bær som fryses eller syltes. Og så laver vi vores egen æblemost, som vi også fryser ned. Endelig laver vi vores egne kartofler, som vi opbevarer hele vinteren i en kartoffelkasse.

Derudover har vi faktisk kødfri dag, hvor vi f.eks. får risotto.

Anmeld Citér

21. maj 2015

ModerNatur

Klumpe-dumpe skriver:

Okay det giver nu mening. Jeg troede det var dit landbrug. 

Hvorfor aflives Jersey tyrekalvene? Og kan man se på mælk hvilke slags ko det er fra? 

Tyrekalvene aflives med boltpistol ved fødslen, da det ikke er økonomisk bæredygtigt at fede tyrekalvene fra jersey-racen op til slagtning, som man gør med de sortbrogede tyrekalve. Der skal simpelthen for meget foder til i forhold til hvor meget kød der bliver.

på Thise økologisk mælk står der på kartonen om det er fra jersey eller SDM(sortbroget dansk malkekvæg) 

Det er især et problem hos økologer, da de ikke må bruge kønssorteret sæd på grund af det etiske aspekt. På et konventionelt landbrug vælger man jo bare at benytte kønssorteret (Kun sæd med kviekalve(piger)) og så er problemet løst..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.