Eksperthjælp: Har jeg mon været gravid fordi jeg ikke tog mine p-piller korrekt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

743 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. maj 2015

Tina Sandager

Hej.
Den 1. maj glemte jeg min 1. p-pille i pakken. Min mand og jeg havde sex lørdag aften, og først sent den aften kom jeg i tanke om pillerne. Men tog kun den for lørdag.
Allerede søndag havde jeg det sjovt i maven. Murren, hedder det vel. Jeg har før troet, at jeg var gravid, men denne gang føltes det rigtigt. Jeg var slet ikke i tvivl. Dette fortsatte og jeg tog en test den 11., og den var negativ - ved det var tidligt at tage den. Om tirsdagen stoppede jeg med p-pillerne, og om fredagen kom der mens smerter. Lørdag, søndag og idag, mandag, har jeg blødt. Det er klart, at der er en blødning efter p-pille stop, men er jeg mon gravid? Blodet var først brunt, men nu er det blot helt almindelig rødt. Og kan intet mærke i maven længere. Er lidt trist, for selvom det ikke var planlagt, så skulle vi selvfølgelig have det! Hvis der da var "noget". På fredag skulle jeg oprindeligt have startet min blødningspause, men hvornår kan jeg tage en ny test? Og er det muligt, at jeg HAR været gravid, men har haft en SA fordi jeg stoppede med pillerne?
Puh, en omgang jeg fik skrevet... Håber I kan hjælpe mig! På forhånd tak.

Tinas svar

Kære dig,

Nej, du har ikke været gravid. Man kan ikke blive gravid så hurtigt som du har fornemmet det. Man får først ægløsning ca 14. dag efter sidste menstruations 1 dag, og det kræver at du ikke samtidig tager p-piller, også selvom du misser et par stykker.

Du kan først blive gravid ca 3 uger efter sidste mens 1. dag - det er først der et befrugtet æg sætter sig fast i slimhinden i livmoderen og begynder at producere HCG (grav hormon)- men stort set ingen kvinder mærker noget som helst, før tidspunktet for menstruationen. Det man mærker er, at blødningen ikke kommer,man er evt lidt brystspændt og træt - maven kan virke lidt oppustet og man har det som om man er ved at få menstruation.

Det virker på mig som om du meget gerne vil være gravid - så det kunne være en god ide at I tager jer en snak om jeres forskellige forventninger til hvornår I gerne vil have børn - og så skal du naturligvis helt droppe p-pillerne - hvis I gerne vil igang.

Held og lykke.

Kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.