Hej Lisbeth,
Jeg er gravid i 26 uge og har længe lækket råmælk. Det tiltager dog kun med tiden og kan være lidt generende, det går gennem trøjer, bh'en skal skiftes og vaskes konstant og så synes jeg at mine vorter kan hænge fast/tørre fast i tøjet og blive ekstra følsomme. Har du et godt råd - bør jeg bruge ammeindlæg og i så fald hvilke, og skal jeg smøre med særlig creme? Og til slut vil jeg spørge, om der kan gå betændelse i brysterne, eller om de selv sørger for at lukke mælke ud?
På forhånd tak for svar!
Camillas svar
Glæd dig over at du allerede nu producerer fed lækker råmælk til dit barn.
Bryster har i princippet godt at ikke at være lukket inde. Særligt er det vigtigt når man ammer at sørge for at brystvorten er tør inden man lukker bh'en. Fugtige brystvorter bliver nemmere ømme og får lettere sår og revner.
Med hensyn til ammeindlæg så er dem af uld og silke bedst. Hvis du vælger papirammeindlæg så anbefaler jeg at du ikke vælger dem med en plasticmembran indeni.
På nuværende tidspunkt tænker jeg ikke at det er nødvendig med creme mm.
Risikoen for brystbetændelse på nuværende tidspunkt er meget lille. Mængden af råmælk er begrænset.
Ønsker dig en god graviditet.
Kærlig hilsen
Jordemoderen
I Camillas brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål relateret til din graviditet, fødsel og tiden efter fødslen.
Læs mere på: Hjemmefoedsler.dk
Anmeld
Citér