Eksperthjælp: 12 måneder, ørebarn. pludrer kun endnu, bekymring ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

523 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. maj 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth. Jeg har en datter på 12 mdr og har et spørgsmål angående sprog. Hun har nemlig ikke sagt nogle rigtige ord endnu. Hun er ørebarn, og har haft perioder hvor hun slet ikke har kunnet høre, og nu har hun dræn. For en uge siden var vi igen ved ørelæge og begge dræn er totalt stoppet og en masse væske i begge ører,og hun er nu stoppet med t reagere på sit navn osv, så det blokerer nok hendes hørelse igen. Hun skal derfor have skiftet dræn snart. Hun var længe om at begynde at pludre grundet ørerne, hun var cirka 6-7 mdr, til gengæld pludrer hu som et vandfald og hele tiden nu, så hun er ikke bare mut og stille. Og normalt reagerer hun altså også på sit navn.

Lægen sagde til 1-års undersøgelsen at de fleste i dn alder kunne sige et par ord, men jeg skulle ikke være bekymret. Hvad mener du? Hvornår er det stadig normalt ike at kunne sige nogen enkelte ord?
Ellers er hun helt med udviklingsmæssigt, har altid været langt fremme motorisk, og fokuserer uden tvivl mest på dette. Hun er glad og harmonisk, og vokser som hun skal, det er udelukkende sproget der bekymrer mig.
Håber du kan give et svar.

Lisbeths svar

Hej !

jeg kan godt forstå du bliver en smule bekymret. Alligevel vil jeg berolige dig.

Hun har i flere omgange været i en klokke hvor hun ikke har kunnet høre, og nu igen er drænene stoppet og I afventer nye. Hun pludrer nu og det er så fint, det er forstadiet til ord.

I kan hjælpe hende ved at sørge for hun kan se jeres ansigt når i snakker med og til hende. Tæt på , øjenkontakt og hun kan se jeres mund. Hun vil læse jeres ansigtsudtryk samt kropssprog.

I kan stimulere med pegebøger, rim og remser, samt fortælle med ord når i tager f.eks en kop, tallerken, og andre ting. Tal tydeligt. Ingen forstyrrende lyde i rummet når I snakker. Små korte sætninger. som Nu skal du i seng. Nu skal vi læse. nu skal du sove. Vi skal lege.m.m.Gentagelser, gentagelser og atter gentagelser, det stimulerer de små til at tale.

Håber Hun snart får de nye dræn. ønsker jer held og lykke med det hele og hende.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.