Eksperthjælp: Hvad gør man når barn nr 2 er længe om at komme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

932 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. maj 2015

Tina Sandager

Kære Tina,
Jeg skriver til dig, fordi min mand og jeg prøver at få barn nr. 2. Da vi besluttede os for at få barn 1, var der gevinst første gang. Nu har vi forsøgt i ca. 9mdr. at få barn nr. 2? Jeg ved ikke, om det er mine egne håbefulde følelser, som sætter en stopper for det? Men skuffelsen er så enorm stor, hver måned, når man får sin menstruation!
Denne gang skal jeg have min menstruation den 16. maj, og jeg har desværre allerede fået det brunlige udflåd. Selvom jeg bilder mig ind, at jeg også har symptomer på graviditet, så ved jeg jo godt at den er negativ - kan bare ikke bære skuffelsen, endnu engang.
Vi er jo ikke engang berettiget til hjælp, fordi vi ikke har forsøgt i 1 år endnu, og vi har jo et sundt og raskt barn, som jo også gør, at vi ikke er berettiget til hjælp, men .. Hvad gør vi/jeg så?

Mange håbefulde hilsner
Den anonyme

Tinas svar

Kære Anonyme,

jeg forstår godt din frustration og skuffelse!

Nogle par oplever at være det man i fagsprog kalder, sekundært infertile - det vil sige at man har fået et barn på normal vis, og så er det pludseligt svært at blive gravid med nr 2.

Der er ingen grund til at vente med at gå til lægen før der er gået et år - det var sådan det var i "gamle dage". Afsted med jer - bliv ordentligt udredt, evt via en gynækolog med speciale i fertilitet - hvis jeres egen læge ikke er helt up to date med hvordan de her ting fungerer.

I er berettiget til insemination i det offentlige. Det er korrekt, at I ikke kan få hjælp til IVF behandling i det offentlige fordi I allerede har et barn sammen - men det kan være der slet ikke skal så intensiv behandling til, for at I kan få barn nr 2.

Held og lykke.

Kh Tina

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.