Hej alle sammen.
Min kæreste og jeg prøver at få et barn. Men det er ikke så meget det, som jeg vil stille et spørgsmål til.
Men mere at om der er nogen derved, når jeg bliver gravid:
Jeg har et deltidsjob på 16 timer om ugen, kan de godt fyre mig hvis jeg bliver gravid? Det er bare mere sådan jeg ved hvad der kommer til at ske. For man har jo ret til barsel hvis man har fuldtidsjob. Men kender ingen der har været gravid på deltidsjob.
Så hvis nogen ved eller har selv prøvet det inde for butiksverdenen og kender reglerne for det. Så må i meget gerne kontakte mig. Det ville glæde mig.
Lindas svar
Kære kommende mor, tillykke med den beslutning.
Det er MEGET relevant at kende forholdene hvis du bliver gravid, specielt fordi du som gravid og ny mor har brug for tryghed, ro og økonomisk fred. I forhold til om du er ansat på 16 eller 37 timer, så handler det mere om kontraktens indhold end timetallet...
Men alt i alt, så spørger du til juridiske aspekter ang job, barsel osv. og her er vi på et felt jeg ikke er ekspert på! MIN erfaring er at retsvæsnet kan slå hårdt ned på alle fyringer af gravide... med mindre firmaet meget specifikt kan påvise en anden grund end graviditet.
Men hvis du skal have sikkerhed, må du kontakte din A-kasse/fagforening med det spørgsmål.
Jeg ønsker dig og din kæreste alt det bedste!
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver v. Trivsel i familien
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk
Anmeld
Citér