jeg havde min menstrations første dag den 12 nov. så da jeg kom til nakke fold havde man regnet med jeg ca 12 uger henne, men da jeg kom der op fandt jeg ud af jeg ca kun var 9 u 5 d... hvordan kan det være ? (jeg har en cyklus på ca 37 dage ) tæller den så stadig med at de 2 første uger er man ikke gravid når man har været til scanning ? jeg har hele tiden regnet med at det var ham jeg var sammen med omkring den 5 dec der er fader til barnet pga min æggeløsning hvis man beregner den. men nu jeg blevet i tvivl om det er en anden der er det, jeg så ca. 12 dage efter.... men man kan vel ikke ha æggeløsnig 35 dage efter menstr. første dag når min cyklus er 37 dage. ? jeg er tvivl for det antal uger jeg er henne nu, passer med den dato (5dec) jeg var sammen med den ene men hvis man beregner at man ikke er gravid de 2 første uger også efter man er blevet scannet kan det vel ikke være ham, men ham jeg var sammen med 2 uger efter ? jeg er meget tvivl !
Camillas svar
Først og fremmest tillykke med din graviditet!
Nogen gange så står vi kvinder i den situation hvor det er vigtigt for os at vide det præcise tidspunkt på befrugtningen idet det afgør hvem vi skal ringe op og fortælle at han skal være far.
Nu får du lidt baggrundsinformation omkring udregning af befrugtningstidspunkt:
En "normal" cyklus er på 28 dage med ægløsning på 14 dagen (dette kan dog variere fra kvinde til kvinde på baggrund af længden af hendes cyklus). En graviditet varer 10 månemåneder, dvs 280 dage fra sidste menstruations første dag. I praksis regner vi med 283 dage (en regel som hedder naegels korrigerede model).
Neagels korrigerede model bruger vi stadig til de kvinder som ikke ønsker ultralydsscanninger under graviditeten.
Med hensyn til nakkefoldsscanning i den tidlige graviditet så regner vi dem for værende meget præcise til udregning af terminsdatoen. Jeg tænker derfor at der er en rimelig sandsynlighed for at du rent faktisk var 9+5 på scanningstidspunktet og det er derfor ikke usandsynligt at det er ham du var sammen med senere end den 5 december som er faderen til barnet du venter.
Jeg håber mit svar er tilfredsstillende? Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Ønsker dig det bedste og håber alt falder på plads på bedste måde.
Kærlig hilsen
Jordemoderen
I Camillas brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål relateret til din graviditet, fødsel og tiden efter fødslen.
Læs mere på: Hjemmefoedsler.dk
Anmeld
Citér