10 ugers ammebarn - hjælp til rytme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

626 visninger
5 svar
9 synes godt om
11. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg er fuldt ud klar over, at jeg ikke kan forvente en rytme allerede nu ved 10 uger, men tænkte jeg ville høre hvad I andre gør:

Ammer min søn på 10 uger, i starten blev han lagt til hver gang han meldte sig, hvilket jo typisk var hver gang han vågnede. Derefter bøvse af (tager meget lang tid), og så lege lidt, evt bøvse igen og så sove.

I teorien skulle dette køre ca hver 3-4 timer, men ofte sover han ikke "længe nok" i forhold til tidsplanen, og så ender jeg med at amme alt for ofte.

Problemet er at han er ekstrem svær at bøvse af, så jeg kan ikke fx amme ham i søvn, da han så vågner efter 20min med en bøvs på tværs, og så vil ammes igen når den er kommet op. Det kører så i en ond cirkel hvor han er for træt til at holde sig vågen, men ikke træt nok til at sove igennem bøvsen der generer.

så jeg er lidt tvunget til altid at amme ham når han lige er vågnet og frisk, og det er så nogle gange efter kun 1-2 timer. Træls for mig, men jo heller ikke specielt godt for hans mave.

Har I andre med børn ca samme alder nogen form for rytme eller gode råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

...fortsat...: og hvor ofte ammer I?

Anmeld Citér

11. maj 2015

Mariposa2

Da mine børn var i den alder ammede jeg som oftest, når de vågnede fra lur og igen inden jeg lagde dem. Dvs de kunne godt vågne fra lur 9.30, blive ammet, pusle, lege, ammes igen 11.30, puttes. Vågne efter 1-2-3 timer, ammes osv. 

Jeg har altid ammet efter, hvornår børnene havde behov/efterspurgte det, også selvom det kun var 30 min siden, de havde fået bryst. Amning handler om meget mere end bare mad.

Anmeld Citér

11. maj 2015

Jeia

Lomm skriver:

Jeg er fuldt ud klar over, at jeg ikke kan forvente en rytme allerede nu ved 10 uger, men tænkte jeg ville høre hvad I andre gør:

Ammer min søn på 10 uger, i starten blev han lagt til hver gang han meldte sig, hvilket jo typisk var hver gang han vågnede. Derefter bøvse af (tager meget lang tid), og så lege lidt, evt bøvse igen og så sove.

I teorien skulle dette køre ca hver 3-4 timer, men ofte sover han ikke "længe nok" i forhold til tidsplanen, og så ender jeg med at amme alt for ofte.

Problemet er at han er ekstrem svær at bøvse af, så jeg kan ikke fx amme ham i søvn, da han så vågner efter 20min med en bøvs på tværs, og så vil ammes igen når den er kommet op. Det kører så i en ond cirkel hvor han er for træt til at holde sig vågen, men ikke træt nok til at sove igennem bøvsen der generer.

så jeg er lidt tvunget til altid at amme ham når han lige er vågnet og frisk, og det er så nogle gange efter kun 1-2 timer. Træls for mig, men jo heller ikke specielt godt for hans mave.

Har I andre med børn ca samme alder nogen form for rytme eller gode råd?

Ingen af mine 4 børn har haft en rytme i den alder. De blev lagt til brystet, hver gang de virkede sultne. Den yngste på 4 mdr. har stadig ikke en helt fast rytme.

Anmeld Citér

11. maj 2015

marieo

Min søn spiste i den alder ca hver anden time om dagen. Vi har nogenlunde haft en rytme fra starten da vi var indlagt den første uge hvor han fik mad i sonde hver 3 time. Var på et tidspunkt nede at amme hver 1,5 time hvilket jeg synes var for ofte, da han godt kunne bruge en time på at amme, og så var der jo kun en halv time til at han skulle have igen. Så jeg begyndte at trække tiden lidt ud så vi kom op på 2 timer igen. Synes godt børn i den alder kan have en rytme sådan nogenlunde, jeg er glad for at jeg fik min søn ind i en rytme, så er dagen altså bare lidt lettere at planlægge. 

I dag er han 3 måneder og der er ca 2,5-3 timer mellem hver amning. 

Anmeld Citér

12. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Tak for svar til alle, måske er overskriften lidt misvisende - jeg forventer ikke en rytme allerede nu, tænker blot at han bliver ammet for ofte - som en også skriver, så tager det ofte lang tid, sådan at når man er færdig er det ved at være tid igen, og på den måde får han ingen søvn - han ligger så og småsover mens han ammer, men får altså ingen ordentlig lang lur på ryggen, og tænker jo også at maven jo slet ikke får ro.

Men ja, som en anden skriver handler det om mere end bare mad, så jeg må vel satse på at han selv ved når behovet er der.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.