Moderkageløsning og sygemelding - er i tvivl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er det fair at opretholde sygemelding?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.256 visninger
10 svar
5 synes godt om
10. maj 2015

Linkaa

Hej piger

Jeg har været sygemeldt pga moderkageløsning siden uge 17 (er nu 19+2), da der var et hæmatom som ikke måtte vokse. Ligesom jeg også får mange plukveer hvis jeg laver for meget. Så min JM mente min livmoder var på overarbejde, og med min historik med Mola og udskrabning i ultimo november, mente hun at en sygemelding var det sikreste... Min chef var meget forstående, og vi har aftalt at snakkes ved efter MD scanning nr. 2 som er i morgen... Jeg føler mig bare slet ikke i stand til at genoptage mit arbejde, da jeg vil være så ked af det hvis jeg ikke får passer på. Ligesom jeg har brug for at tage ting i eget tempo, og hvile i løbet af dagen. 

Det sidste 3/4 år har været lidt turbulent med flytning, MA pga Mola, kontrolforløb osv. Jeg vil lyve hvis jeg sagde at jeg ikke har været påvirket, selvom jeg altid er typen der kniber ballerne sammen, og ikke vider svaghed...

Arbejder på en sikret afdeling for unge kriminelle, men er lærer og derfor ikke den mest udsatte. Dog skal man være 100% på på job. 

Synes I det vil være unfair at opretholde en sygemelding, selvom hæmatomet måske er mindre eller næsten væk? Bløder ikke mere, men får plukveer ved de mindste ting...

Hvad siger I piger?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2015

Meandu

Linkaa skriver:

Hej piger

Jeg har været sygemeldt pga moderkageløsning siden uge 17 (er nu 19+2), da der var et hæmatom som ikke måtte vokse. Ligesom jeg også får mange plukveer hvis jeg laver for meget. Så min JM mente min livmoder var på overarbejde, og med min historik med Mola og udskrabning i ultimo november, mente hun at en sygemelding var det sikreste... Min chef var meget forstående, og vi har aftalt at snakkes ved efter MD scanning nr. 2 som er i morgen... Jeg føler mig bare slet ikke i stand til at genoptage mit arbejde, da jeg vil være så ked af det hvis jeg ikke får passer på. Ligesom jeg har brug for at tage ting i eget tempo, og hvile i løbet af dagen. 

Det sidste 3/4 år har været lidt turbulent med flytning, MA pga Mola, kontrolforløb osv. Jeg vil lyve hvis jeg sagde at jeg ikke har været påvirket, selvom jeg altid er typen der kniber ballerne sammen, og ikke vider svaghed...

Arbejder på en sikret afdeling for unge kriminelle, men er lærer og derfor ikke den mest udsatte. Dog skal man være 100% på på job. 

Synes I det vil være unfair at opretholde en sygemelding, selvom hæmatomet måske er mindre eller næsten væk? Bløder ikke mere, men får plukveer ved de mindste ting...

Hvad siger I piger?

Hej Jeg ville helt klart blive hjemme og passe på dig selv og babyen. Du ved jo ikke om det bliver værre når du begynder at arbejde. Og su har i forvejen plukveer. Du har et arbejde hvor du er udsat, selvom du er lære. Har selv arbejdet med udsatte unge, og de kan finde på mange ting ��. når du er hjemme kan du tage tingene i din egen tempo, det kan du ikke på arb. 

Anmeld Citér

10. maj 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg synes du skal passe på dig selv og jeres lille baby!!

Dels pga forløbet mht blødning mv. Men også pga plukkeveerne! Dem skal man tage alvorlige.

Jeg havde alt mellem 10-20 på en dag uden anstrengelser. Efter lidt anstrengelse steg antallet af plukkeveer betydeligt. Op mod 45 på en dag talte jeg til. Mange smertefulde og nogle kunne jeg kun lidt mærke. Men de blev hurtigt regelmæssige.

Min læge var meget OBS på at jeg ikke arbejdede for hårdt fordi man risikerer fortidlig fødsel. I mit tilfælde kunne jeg godt arbejde på deltid og med helt andre(administrative.. Og kedelige) opgaver frem til barsel 11 uger før termin. 

Pas på "jer selv"

Anmeld Citér

10. maj 2015

FruStolpe

Jeg ville spørge og følge lægen anvisninger. 

Anmeld Citér

10. maj 2015

pernille.23

Jeg blev indlagt d 21/4-15 fordi jeg havde smerter, jeg begyndte så at bløde lidt, og de scannede mig og fandt et hæmotom, jeg var 32+1.  Havde on and off smerter og frisk blødning, men baby havde det fint. Hver gang blev der kørt ctg.

havde en del plukveer, da blodet irriterede livmoder, og moderkahen havde løsnet sig lidt.

den3/5-15 fik jeg et semi akut kejsersnit, efter lidt blødning og smerter, livmoderen var rigtig irriteret så efter 1time besluttede de at det var nu..

så ville lytte til lægen og tage imod en sygemelding.

jeg blev scanner undervejs og min hæmotom blev ikk mindre.

Anmeld Citér

10. maj 2015

lineog4

Linkaa skriver:

Hej piger

Hvad siger I piger?

Det er vel ikke om det er fair, men om der er en medicinsk grund til at være sygemeldt. Hvis din læge vurderer det er der så er det vel det.

Hvis din læge vurderer der ikke er en medicinsk årsag ja så er det vel tilbage til arbejde.

Hvad siger lægen?

Anmeld Citér

10. maj 2015

Babilooo

Hej

jeg fik randløsning (løsning af moderkagen i en mindre del) i uge 16  - jeg går ud fra at det er det samme du har haft. En fuld moderkageløsning medfører nemlig at barnet ikke overlever hvis det ikke tages ud med det samme.

Jeg styrtblødt og havde et stor hæmatom. Det blevet ved med at være samme størrelse, men jeg blødte ikke. Det voksede faktisk lidt. Så ikke at bløde er ikke nødvendigvis ensbetydende med at alt er godt.... ikke for at skræmme dig. Blodet kan godt blive der inde og først komme ud senere.

Jeg var indlagt i 3 dage og blev først sygemeldt 14 dage og efterfølgende resten af min gravididtet. Jeg var altså sygemeldt fra uge 16 og frem til fødsel.

Jeg fik blødningsstoppende medicin til at starte med og gik til scanning hver anden uge det meste den resterende graviditet.

Jeg følte at jeg snød mit arbejde - jeg havde det jo fint og havde ingen smerter eller blødning. Men lægerne sagde at de kunne se at blødningen (selv om der ikke kom noget ud) blev større når jeg havde anstrengt mig. De sagde også at jeg havde en overordentlig stor risiko for at føde for tidligt og jeg fik ordre på ikke at være for langt væk fra et hospital, da det kan være farligt og man kan miste meget blod hvis der sker en fuld løsning af moderkagen.

Du skal nok regne med at din risiko for tidlig fødsel og eller fuld moderkageløsning er væsentlig forhøjet, hvis det er mere en blot en lille blødning, du har oplevet. Jeg fik på et tidpsunkt et 50/50 pct. risiko for abort, da jeg var indlagt.

Jeg tog det med ro (med dårlig samvittighed) og endte med en sund rask dreng født ved planlagt ks i uge 38!  Min fødselslæge troede aldrig at jeg ville nå længere end uge 32 - og det var hvis jeg var heldig.

Det skal og bør tages alvorligt. Skån dig selv og dit barn og tag den med ro med god samvittighed.

Anmeld Citér

10. maj 2015

Christine

Linkaa skriver:

Hej piger

Hvad siger I piger?

Ved du hvorfor hæmatomet er der?

Det korte svar er nej, jeg synes ikke det er forkert at opretholde sygemeldingen. Specielt ikke hvis du ikke ved hvorfor du var tæt på moderkageløsning. Men jeg Ville ikke turde andet end at være sygemeldt (har så også oplevet en moderkageløsning på egen krop så det sidder dybt i mig).

Forstår dog godt din tvivl og evt dårlige samvittighed, men det skal du altså ikke have. Det er jo ikke din skyld at du er i den situation, og at baby har det godt er jo det vigtigste.

pøj pøj med det! 

Anmeld Citér

11. maj 2015

Linkaa

Tak for jeres svar piger

Ja jeg har randløsning, og hæmatomet var så stort til MD i 15+, at jeg blev sendt til akutmodtagelsen for gravide for at blive tilset af en fertilitetslæge og scannet yderligere.

De sagde at jeg skulle holde mig i ro, og at det ikke var noget at gøre hvis det begyndte at bløde igen. Derfor tør jeg ikke andet end at tage alt stille og roligt... 

Jeg føler ikke for at løbe nogen risiko, men har ikke talt med egen læge endnu. Kun dem på sygehuset og min JM. Må ringe til egen læge og snakke med dem i dag, eller i morgen hvis jeg ikke kan nå det i dag efter scanning.

Jeg kan ikke forestille mig den er tømt, da jeg ikke har blødt meget gammelt, bare lidt hver dag i 14 dage. Nu er det holdt op, og håber den ikke vokser. Den var så stor at det tydeligt sås på billederne over babys hoved... 

Tak fordi I skrev

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

13. maj 2015

Linkaa

Konklusionen blev, at min læge ville sygemelde mig resten af tiden. Hun mente jeg stadig har fro mange plukveer ift. hvor tidligt det er, ligesom hun mente jeg ikke skulle udsætte mig for det pres, som det er at arbejde på en sikret institution. Så skal have fat i chefen i dag - ikke at jeg er stolt af det. Men det er den bedste løsning

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.