Hej Lisbeth.
Jeg skriver til fordi jeg er blevet i tvivl om, om min datter faktisk bedst kan lide sin mormor? - Altså om hun kan lide sin mormor bedre end mig, hendes mor??
Når vi alle tre er sammen kravler min datter uden om mig for at komme hen til sin mormor, hvis jeg står i vejen. Hvis jeg står med hende og hun får øje på mormo vil hun nærmest kaste sig over mod mormor for at komme over til hende. Når vi siger farvel til mormor, eller jeg bare generelt tager hende efter at mormor har holdt hende, så begyndet at græde helt hysterisk så hun næsten ikke kan få vejret.
Hun er startet i vuggestue og 1 gang om ugen er det mormor der henter og afleverer næste dag. - De hygger rigtig meget om eftermiddagen og om morgenen næste dag hjemme hos mormor. Men når mormor afleverer græder min datter og vil slet ikke sige hej til pædagogerne. - Hun vil bare hænge på sin mormor.
Når jeg afleverer vil hun bare ned på gulvet med det samme og har næsten ikke tid til at sige farvel overhovedet. - Og begynder ofte at græder når jeg henter hende og tager hende op fra gulvet fordi vi skal hjem.
Det skal siges at hun også er meget tryg ved fremmede, og selvom hun aldrig har set en person før så vil hun gerne op og sige hej med det samme, ikke noget med lige at se vedkommende an først.
Desuden er jeg enlig mor, faren har aldrig været særlig meget inde i billedet og hun har set sin mormor mindst en gang om ugen siden hun blev født. - Ofte mere.
På forhånd tak for svar.
Lisbeths svar
Hej !
Det er tunge tanker, der bekymrer dig lige i øjeblikket. Du oplever din datter vælger sin mormor fremfor dig. Derfor tænker du om hun mon bedre kan lide sin mormor end dig sin mor.
Du er alene med din datter og far er ikke meget inde i billedet. Heldigvis er der en mormor, som kan være der for din datter og aflaste dig en gang om ugen.
Som enlig mor med et lille barn er der meget at se til. Ved ikke om du er begyndt at arbejde. At få hverdagen til at fungere med et lille barn kan være hårdt og engang imellem er du sikkert træt og har ikke det største overskud.
Mormor henter hende en gang om ugen og storhygger med hende. både eftermiddag og morgen. Hun gemmer sikkert mange af sine daglige gøremål til hendes barnebarn ikke er på besøg mere. Det profiterer de begge af.
Når der er gråd ved aflevering , er det helt normalt. En intens glædesstund er slut og det kan give gråd. Den skal rummes af personalet og af dig når i er hjemme.
Du må berolige dig selv og vide at det er helt i orden med hendes gråd. Børn græder ,når der er behov der ikke opfyldes.
Det er ikke fordi hun bedre kan lide mormor end dig.
Du er hendes mor hendes trygge kærlige base, det må du tro på. Vis hende med overbevisning, gerne med ord, det er ok du græder, jeg er din mor , jeg elsker dig og jeg passer på dig.
Nogenlunde det samme kan du sige i vuggestuen. når hun protesterer og græder.
Det er ok du græder, alligevel skal vi to hjem og være sammen. dig og mig, mens du smiler kærligt til hende. Bevar roen selvom gråden holder hele vejen ud. din sikkerhed vil smitte af på hende og hun falder til ro.
Vi bedsteforældre har det store privilegium at have en helt anden tid til de små end forældre har. vi elsker vore børnebørn, men følelsesmæssigt er det forældre ,der er de vigtigste for børnene.
Det skal du indprente dig. Du er hendes mor og du er den vigtigste for hende.
Håber dette kan give lidt ro.
Held og lykke med hende fremover.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk