Risikotal for Down

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.425 visninger
8 svar
2 synes godt om
9. maj 2015

Albatrossen

Hej piger Jeg er gravid i 13+6 og har i mandags været til scanning. Det er vores andet barn, da vi var til scanning med vores datter fik vi tallet 17000 til risikoen for Down I mandags var vi så til scanning og her fik vi kun tallet 1297 Jeg er godt nok blevet 4 år ældre siden sidst med syntes bare det er et lavt tal! Ved godt det er over 300 men kan mærke at det faktisk bekymrer mig ret meget. Er der nogen af jer der har prøvet noget lign. ? God lørdag

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2015

Inger

Profilbillede for Inger
Mine guldklumper, Marie 101013 og Kristian 240715 :-)

Jeg fik tallet 1:542 med min datter i 2013. Jeg var 35 år og vi gjorde ikke mere ved det. Til MD kiggede jordemoderen efter "bløde markører" fordi vores tal var i den lave ende... Dette kunne betyde en fordobling eller halvering af vores tal.. Vi endte med tallet 1:1084 og vores datter er perfekt

jeg venter mig igen og denne gang var jeg helt forberedt på en biopsi da jeg nu er 37 år og det lave tal fra sidst, så var ved at falde ned fra briksen da vi fik tallet 1:1777 og lillebror er vist også helt perfekt så du skal vist ikke være nervøs

Anmeld Citér

9. maj 2015

alenemor42

Jeg fik tallet 1:798 og jeg er 43 ... jeg er godt tilfreds

Min personlige holdning er at de generelt ikke skulle fortælle tallene, men bare god eller dårlig risiko... det ville spare megen spekulation

Anmeld Citér

9. maj 2015

amkjaer

Jeg fik va 1:7000 ved min første graviditet der var jeg 27. Her anden gang var det ca 1:1800 så jeg blev også ret mærkelig men de sagde at for min alder burde det statistik hedde 1:600 så det falder altså helt vildt selvom det bare er 2 år og jeg er under 30 så tror ikke du behøver bekymre dig 

Anmeld Citér

9. maj 2015

(august)

Fik ca. 15.000 de første to gange, var da under 30. Her 3. gang nåede jeg at blive 31 og tallet faldt til ca. 700, det fik jeg godt nok også et chok og tænkte meget over det i en månedstid efter. Fik vendt det med flere og læst meget herinde med nogle som har fået meget lavere tal og fået sunde raske børn ud af det, så blev jeg mere tryg og glemte tallene.

Anmeld Citér

9. maj 2015

namaha

Vi er i familie en en som fik tallet under 1:300 (kender ikke det præcise tal) hun fik dengang (2 snart 3 år siden) lavet en biopsi da manden har en handicappet bror og ved meget til det at få en handicappet barn, biopsien viste at deres datter var sund og rask, og det er hun stadig i dag, det er til trods for de begge var 30+ år

for noget tid siden ventede de sig en dreng, og nu er de jo blevet det ældre, og der fik de et tal som lå meget højre end de 1:300 og de fik ingen biopsi lavet på ham 

at de så mistede da hun var over halvvejs var/ er fordi hun har svært ved at holde på graviditeten, og sygehuset kan ikke forklare hvorfor hun ikke kan det, men indtil det skete var han en sund og rask dreng som fulgte bogen 

Anmeld Citér

10. maj 2015

MortilAlmaogNohr

Alderen trækker mere ned end man regner med. Hvordan var nakkefolden og blodprøven?.

Jeg er 34 og fik 1:233, men det var pga. Af dårlige tal fra min blodprøve. Nakkefolden var 1,4. Scanneren sagde at hun ville være mere bekymret hvis det var pga.en tyk nakkefold.

Fik moderkagebiopsi og alle svar er heldigvis kommet gode tilbage. Ventetiden på svaret var det værste. 

Du skal tænke på at det er en risikovurdering. Har også hørt om folk med risiko 1:18000 som så har født et barn med

DS. Intet er sikkert men jeg blev også slået meget ud af 1:233.

Anmeld Citér

10. maj 2015

Albatrossen

Jeg ved slet ikke hvad de forskellige tal var... Vi fik kun der endelige!  Men har læst at hvis man ser et tydeligt næseben så er risikoen mindre... 

Det så både min mand og jeg 

føler mig også så utaknemlig i forhold til at jeg jo er gravid og der er baby og alt det der.... 

Må vende det med jordemoderen den 19. Selvom det sikkert ikke gir noget som helst! 

Tak for svarene alle sammen 

Anmeld Citér

10. maj 2015

l.kjoeller

alenemor42 skriver:

Jeg fik tallet 1:798 og jeg er 43 ... jeg er godt tilfreds

Min personlige holdning er at de generelt ikke skulle fortælle tallene, men bare god eller dårlig risiko... det ville spare megen spekulation

Gør de heldigvis heller ikke alle steder mere. Min første graviditet  endte i fostervandsprøve.  Denne  gang fortalte de mig det var i lav risiko. Og for at berolige mig yderligere gav de mig tallet selvom de ellers  var holdt med det sagde de.  Nok fordi nogen bliver nervøse i sådan en situation  som denne helt uden grund . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.