Eksperthjælp: Hvornår lærer han at gå selv?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.078 visninger
0 svar
1 synes godt om
8. maj 2015

Linda Stæhr

Hej Christina. Jeg skriver til dig da jeg er i tvivl om min søns motoriske udvikling er ok.
Han er altid blevet rost meget for sin motoriske udvikling og da han var 8 mdr skrev lægen i hans papirer at han var langt foran motorisk, men nu er han 11 mdr og der er ikke rigtig sket nogen udvikling siden. Da han var 7 1/2 md lærte han på en gang både at kravle, rejse sig op ad ting, gå langs ting og gå med gåvogn. Det er så 4 måneder siden nu og han er ligesom ikke rigtig kommet videre.. Han kravler i fulde fart, rejser sig op og går langs og med alt, men han kan ikke stå selv uden noget at holde ved mere end et par sekunder ad gangen og går heller ikke uden støtte. Han vil meget gerne gå med os i hænderne men synes stadig han er meget slap og dinglende hvis man kan sige det sådan ??
Jeg ved at de udvikler sig i ryk men synes efterhånden det er længe han har stået stille.. Måske forventer jeg for meget? Keg gik selv da jeg var 8 1/2 md og var overbevist om at Marius også ville gå tidligt, men nu fylder han jo snart 1 år...
Så mit sprøgsmål er om jeg skal være bekymret eller det er ok at stå stille i udvikling så længe? På forhånd tak

Lindas svar

Kære Mie.
Jeg skriver til dig, da jeg kan se dit svar har ligget herinde alt for længe.
Motorisk udvikling sker som du skriver i ryk og det lyder til din søn tog et meget tidligt ryk omkring 7 måneder... Hvilket var "langt foran motorisk".

Min erfaring er i midlertid at nogle gange så rykker udviklingen hurtigere end barnet er helt klar til. Hvis din søn fx har stået meget tidligt, og samtidig har måttet lære at kravle samtidig, ja så har han meget nyt at forholde sig til. Jeg synes ikke det er urimeligt at han øver sig i 4 + måneder. Vi mødre kan blive lidt opslugte af at børnene gerne må ligne os, men i praksis har hvert barn sin unikke tilgang til tingene. Det er bestemt ikke sen udvikling at han ikke kan gå selv som 1 årig.

Jeg foreslår du i stedet bruger tid på at støtte din søn i det han interesserer sig for lige nu, hvilket som regel jo er den bedste støtte vi kan give vores børn.

Det eneste du nævner der kunne være interessant at få tjekket evt. Er at han virker lidt "slap", det kunne være et punkt at nævne for Sundhedsplejesken, som hun kan tjekke. En slap muskeltunus besværliggør bevægelserne for barnet, men kan så vidt jeg forstår let trænes.
Håber du kunne bruge svaret. Og på vegne af baby.dk beklager jeg den længe ventetid.

Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver v www.trivselifamilien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.