Hej Catrine.
Jeg har en dejlig dreng på 3 måneder, som er glad og smilende, der er desværre det problem, at han ikke rigtig tager særlig meget på. Han var en stor dreng fra fødslen på 4460 g og er nu på 6,6 kg og det passer jo ikke så godt sammen med den vækstkurve han skulle følge. Jeg kan ikke helt forstå det for han spiser hver anden time nogle gange oftere om dagen, og to gange om natten. Min sundhedsplejerske mener jeg skal give en flaske om aftenen, men det giver bare ikke mening for mig. Der må være en årsag til hvorfor han ikke tager på. Jeg har læst lidt om overproduktion og synes jeg kan se tegn på at det kan være det. Han bøvser rigtig meget og har luft i maven, men ikke så han skriger. Kan også høre at når mælken løber til, kan han ikke rigtig følge med og må gispe efter vejret. Amningen går også klart bedst, når vi ligger ned. Om dagen kan jeg heller ikke få ham til at tage noget fra begge bryster, men det kan jeg godt om natten og der spiser han også længere tid. Er det overdrevet at tolke det som overproduktion?
En anden ting som måske også kan have betydning, under graviditeten kunne jeg ikke tåle mælk, jeg fik tynd mave og kvalme. Jeg ved ikke om jeg overtolker men nogle gange virker det som om han reagerer hvis jeg spiser is eller noget med mælk i, men det er kun en fornemmelse. Kan det have betydning at jeg ikke kunne tåle det i graviditeten? Jeg drikker stadig ikke mælk, men spiser smør og ost mm. Egentlig vil jeg også gerne vide om det allerede nu kunne være noget madallergi?
Jeg håber du kan hjælpe mig. Dette er min dreng nr. 2 og der var ingen problemer ved den store, han fulgte den øverste vægtkurve.
MVH en frustreret mor
Catrines svar
Kære frustrerede mor
De ting som du beskriver kunne godt lede tankerne hen på overproduktion. Måske når din søn således ikke at tømme brysterne helt, og dermed går han glip af den fede eftermælk. Mon du ofte oplever at have spændte bryster?
Jeg synes faktisk at det allerbedste ville være at du ringede til en ammerådgiver (se på hjemmesiden fogf.dk). Det er nemmere at hjælpe dig helt konkret når man kan stille dig nogle spørgsmål og komme i dialog.
Jeg ville godt kunne give dig nogle råd vedr at nedsætte sin mælkeproduktion, men det synes jeg er for sårbart når jeg ikke ved mere end jeg gør.
Mht mælkeintollerance, så er der nogle babyer der ikke tåler komælk, og hvor de kommer i bedre trivsel når den ammende mor stopper med at drikke mælk og spise mælkeprodukter. Så du kan jo i et par uger prøve at droppe det. Også det tilsatte i madprodukter.
Jeg håber at du følger mit råd og ringer til en ammerådgiver.
Alt det bedste til jer
Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér