Eksperthjælp: At øge mælkeproduktionen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

789 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. maj 2015

Catrine Hansen

Hej Catrine, jeg fødte en dejlig dreng den 1. April og har haft så meget mælk i mine bryster at det dryppede rigtig meget på min top, men efter de to uger er min mælkeproduktion virkelig faldet.. Før kunne jeg pumpe 200 ml ud men lige nu er den faldet til 10-30 ml.. Det er virkelig hårdt for mig som mor at jeg ikke kan amme min søn, jeg har drukket rigelig af vand/saftevand og har hørt at fennikel og dild sku øge min mælkeproduktion men der er slet ikke sket en forandring, lige nu bruger jeg brystpumpe da jeg har flade brystvorter kan min søn ikke rigtig tage fat så jeg har altid brugt ammebrik.. Jeg har aldrig givet op med at amme min søn og det vil jeg heller ikke.. Jeg vil så gerne mætte ham med min egen mælk istedet for at give ham erstatning.. Jeg bliver også meget ked af det når han græder fordi der ikke kommer mælk ud og jeg kan hører at hans mave rumler af sult.. han døjer også meget med oppustet mave og hård mave fordi han får erstatning og det gør mig endnu mere ked af det.. Kan jeg få den gamle mængde mælk som jeg havde engang? Og hvad skal jeg gøre for at øge produktionen? PS. Min søn er snart 4 uger gammel.. Kærlig hilsen den bekymrede mor..

Catrines svar

Kære bekymrede mor

Først - stort tillykke med din søn. Dejligt at du gerne vil amme ham.

Først vil jeg sige, at du vil danne mælk hvad du end spiser. Mælkeproduktionen afhænger udelukkende af udbud og efterspørgsel. Jo mere din søn ammer (eller du malker ud), jo mere mælk danner du. Man kan ikke "spare op". Hvis der går for lang tid imellem at brystet tømmes dannes der mindre mælk.

Ift at bruge ammebrik, så er der ikke noget i vejen med det. Nogle kvinder bruger ammebrik gennem hele ammeperioden uden at det påvirker mælkemængden.

Det vigtigste ift at finde ud af om din søn mangler mad er at få ham vejet regelmæssigt af din sundhedsplejerske.

Prøv at "starte forfra" - dvs at efterligne den allerførste tid ved brystet og læg din søn hud-mod-hud så meget som han har lyst til i et par døgn. Den tætte kontakt vil øge hans lyst til at sutte og vil frigive hormoner hos dig som vil øge mælkeproduktionen.

Hvis du bare stadig synes at det er svært, så vil jeg anbefale dig at ringe til en af Forældre og Fødsels frivillige ammerådgivere, som så kan give dig lidt flere konkrete råd afstemt til din situation nu og her.

Rigtig meget held og lykke

Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.