Eksperthjælp: 4 år og meget følsom, storesøster til en 1 årig.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.079 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. maj 2015

Lisbeth Jess

Hej
Jeg skriver ang vores meget følsomme ældste datter. Vi har to lækre tøser på 4 og 1 år. Esther, den ældste er meget følsom og græder over selv de mindste ting. Tøj der sider forkert, håret skal vaskes, lillesøster går forbi osv. Det er blevet værre siden hun er blevet storesøster, men har nu altid været der. Jeg var selv et meget følsomt og usikkert barn, så jeg synes jo selv jeg burde forstå, men bliver alligevel vred, når tålmodigheden ikke rækker længere. Og så blir jeg ekstra vred, fordi jeg blir vred på mig selv også. Min mand er desværre heller ikke så tålmodig, når det kommer til hendes gråd. Hun er så usikker og bange for at gøre ting forkert, det har hun altid været, så hun græder når det ikke lykkes til trods for masser af opmuntring, hvad skal vi gøre?

Lisbeths svar

Hej !
Det er klart du bliver irriteret .når du selv oplever du gør alt for at hjælpe hende og det alligevel ikke hjælper. Hun græder, hvor du tænker det er ikke rimeligt,

Når man er 4 år har man meget brug for at have styr på nogle ting, en forudsigelig verden, tøjet skal sidde, håret skal være på en bestemt måde. rækkefølgen er vigtig. Hvor bliver det siddet om bordet, hvis tur er det, m.m.
Verden bryder sammen, når der lige pludselig ikke er tid nok og forældres tålmodighed ikke rækker længere.

De værste situationer er sikkert om morgenen inden afgang og senere når alle er hjemme igen.

Så ër der en et årig som kræver sit, og det kan være svært at klare, både for barn og voksne.

Jeres lille datter græder, når det hele bliver for meget. Hun mærker ubehaget og kan ikke med sine ord forklare, hvad hendes behov er lige nu og derfor gråden.

I som forældre skal arbejde på at rumme hendes gråd. uden irritation. betragt det som en naturlig ting at græde, når hun har et behov hun ikke kan fortælle. Det kan være noget hun gerne vil have, noget hun ikke vil have eller bare et behov,hvor hun mærker ubehag.

Når hun græder skal I bevare roen, holde om hende og sige det er ok at græde. i skal mene det. Når hun mærker jeres ro, som er lig med empati til hende, slapper hun af og er hurtigt videre igen. Når børn er i deres følelsers vold, er det vigtige blot at være der og rumme. I behøver ikke forstår hvorfor hun græder, er vred, hidsig eller andet.

Det kan i finde ud af bagefter. hvis det er vigtigt.

I kan overveje, hvad der udløste og hvordan det kan gøres bedre.

Når I bliver gode til at rumme hendes gråd vil den aftage, og I kan sammen planlægge hvordan f.eks en morgen skal være.

Hvis hun selv skal tage sit tøj på skal hun måske have længere tid, eller noget hjælp. Den lille får jo hjælp.

Når I vil have hende til en bestemt, ting, sig det i god tid. jeg vil gerne have; du sætter din tallerken ud, kommer med i køkkenet ,finder en bog vi kan læse. små korte beskeder som hun let kan forholde sig til.

Taber hun noget eller vælter noget. Skidt pyt det tørrer vi op. Næste gang går det bedre. Find hendes positive sider og anerkend hende både for dem og for hendes gråd.

Arbejd stille og roligt hen mod at styrke hende til lidt flere udfordringer .en god ide er at inddrage børnehaven, så I alle hjælper hende bedst muligt.

Det vigtige er, hun mærker hun er elsket og støttet, samt at i to kærlige omsorgsfulde forældre kan rumme alle hendes følelser,.

Hvis ikke I kan, så kan hun heller ikke selv.

Der er nogle artikler på min hjemmeside , eksempler på en kærlig kommunikation med børn.www.dit-barn.dk . Det kan være det kan inspirere.

Fortsat held og lykke med jeres to piger.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.