Hej Tina..
jeg er 22 år, vejer 40 kg for meget, fint blodtryk og kolesterol og aldrig haft nogle problemer pga vægt.
Jeg fandt ud af igår at jeg er gravid, regner med at jeg er 6+1. jeg har haft missed abortions 4 gange før.. i 6. uge, 13. uge, 11. uge og 12.uge..
det er et meget ønsket barn, er jo derfor selvfølgelig ufatteligt bange for at det skal ske igen, og har så svært ved at slippe tanken.
Jeg var til samtale på sygehus i januar, ang min sidste missed abortion. og der fik jeg afvide at der intet var at de kunne hjælpe mig med, da jeg jo bare kunne tabe mig hvis jeg ønskede at være mor.
Men synes bare, når det er omkring de 12 uger (i forhold til tre af gangene) jeg har aborteret, at de burde tjekke mig ordentligt.. føler mig bare så dårligt behandlet..
ved simpelthen ikke hvordan jeg skal forholde mig..
kh
en meget bange kvinde..
Tinas svar
Kære Bange dig,
tak for dit ærlige brev. Jeg forstår godt at du er bange og bekymret for om du skal abortere igen!
Jeg har desværre hørt andre overvægtige kvinder følt sig dårligt behandlet i sygehusvæsenet og at der ikke rigtigt er nogen hjælp at hente andet "end løftede pegefingre" over vægten.
Jeg vil prøve at svare dig så godt som muligt, og jeg håber ikke du vil tage dette som en løftet pegefinger - det er ment som nogle k(ærlige) råd.
Når man er så overvægtig som du skriver du er, så er det biologisk set sværere at gennemføre en normal graviditet. Det er fordi man har betydeligt større risiko for at det lille foster fejler noget der ikke er foreneligt med liv. Derudover er du i øget risiko for at udvikle graviditetsbetinget sukkersyge, som igen er en risiko for fostret og for dig selv.
På sigt er det er sværere at gennemskanne fosteret ordentligt, så man kan udelukke misdannelser - det er hvis du når længere hen i graviditeten. Statistisk set er du i større risiko for at føde et barn med misdannelser - alene pga din overvægt. Dertil kommer risikoen ved fødslen og et evt kejsersnit. Det kan blive problematisk også pga din vægt.
Hvis denne graviditet skulle ende med at gå til grunde, så vil jeg opfordre dig til at kontakte din egen læge og høre om du/I ikke skal udredes. Normalt udreder man for diverse kromosomfejl, når man har aborteret spontant 3 på hinanden følgende gange.
Jeg krydser fingre for jer og håber det bedste - og jeg håber du kan bruge mit svar til noget!
Kh Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk