Eksperthjælp: Kan mit vægttab ændre min cyklus?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

516 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. maj 2015

Tina Sandager

Hej Tina. Jeg er i tvivl om, om jeg skal være bekymret for min fertillitet! Min kæreste og jeg har siden septemper 2014, hvor jeg smed min p-piller, forsøgt at lave en baby. Jeg er 23 år, og er sund og rask, og er i psykisk balance.
Indtil december var min cyklus meget regelmæssig, men derefter gik der kage i det - der er ikke meget system i min cyklus. Jeg har haft en cyklus der varede 43 dage, en hvor menstruation kom 9 dage for tidligt, og i denne cyklus pletblødte jeg i 1 1/2 dag (hvilket ikke er en normal mens for mig) på den forventede menstruationsstart dag, og nu 13 dage inde i min cyklus har jeg fået en normal menstruation.

Det skal siges at jeg siden januar har haft et ønsket vægttab på 10kg. vha. kostomlægning og styrketræning ca. hver 2. dag i en time, og jeg er nu normalvægtig. Kan det være en årsag?
Er det noget jeg burde gå til min læge med, og kan jeg overhovedet blive gravid med en sådan cyklus?
Kan der være andre årsager som jeg selv kan rette op på?

Ser frem til svar,

Tinas svar

Kære Vissevasse,

dit vægttab kan i høj grad påvirke din cyklus - og da jeg går ud fra at du ikke er undervægtig, men normalvægtig nu - så skulle det gerne påvirke din fertilitet i en positiv retning.

Du skulle gerne lande på en cyklus der svinger et par dage indenfor 28 dage. Prøv lige at se det an i 2 måneder mere. Hvis dine uregelmæssige cykli fortsætter, så skal du lige en tur tli egen læge og have checket dine hormoner og have lavet en skanning af dine æggestokke. Det er vigtigt at udelukke at du ikke har PCO, hvis det altså fortsætter.

Held og lykke.

Kh Tina

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.