Eksperthjælp: 1 år skal være nær mor hele tiden.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

638 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. april 2015

Lisbeth Jess

Hej lisbeth.
Min søn er lige fyldt 12 mdr, og nu er jeg i tvivl om han lige er kommet ind i seperationsfasen. bare lidt sent.
Han har ikke haft nogen tegn på seperationsangst før. overhovedet.
Men det sidste stykke tid er han nærmest klistret til mig. ikke hans far, kun mig. Han klistrer sig op ad mine ben konstant og vil op, og bliver ked af det hvis jeg sætter ham ned. Hvis ham og far skal lege, må vores søn hverken kunne se eller høre mig, for ellers kravler han hen til mig og pylrer indtil jeg tager ham op og bærer på ham. Hvis han ikke akn se eller høre mig går det fint..
Han er samtidig begyndt at protestere lidt når dagplejemor tager ham fra mig om morgenen. Har han heller aldrig gjort før, han startede lige inden han fyldte 9 mdr. Det er dog hurtigt overstået hos dagplejemor, varer maks 1 minut, han skal bare have sin sut :p
Han er ikke bange for fremmede og har aldrig været det.
Kan det være noget seperatiosangst der er startet sent?
Og skal jeg bare give efter og bære rundt på ham hele dagen eller hvad skal jeg gøre?

Lisbeths svar

hej !
Det kan være opslidende når ens et årige kun vil mor. hægter sig fast og græder når i ikke er sammen.

Det er i en periode, hvor han har behov for at sikre sig, du er tilgængelig, også selvom der er en far.

i to forældre kan aftale hvilket aktiviteter, der er relateret til far.
det kan være en gå tur, bilvask, badetur enten svømmehal eller, en indkøbstur. Det behøver ikke være det store, bare det samme så han ved at nu er far på. hvor han giver ham nærvær, kærlighed , omsorg og oplevelser.

Din mor opgave er at fylde ham op med nærvær , kærlighed og omsorg i rigelige mængder. ikke at han behøver sidde på skødet af dig og få kram dagen lang . Når du har krammet og kysset så kan du tage ham i hånden, nu skal vi to i køkkenet, haven byen lad ham være med uanset hvad du laver. Det kan være du bliver irriteret, alligevel skal du give ham opmærksomhed. han mærker hurtigt hvis du afviser og han pylrer endnu mere.

Når han er fyldt helt op med mor nærvær, bliver han endnu mere tryg og kan klare adskillelsen endnu lettere.

Han må gerne brokke, når han bliver afleveret, det vigtige er at han rimelig hurtigt accepterer og har lært, at nu er det dagplejen og det er ok.

Ved ikke om i har mulighed for at skiftes til at bringe og hente, så du kan lade op inden du er på igen.

Hold ud, hav tålmodighed og vær sikker på du gør det rigtige ved at fylde ham godt op.

Rigtig god søndag.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.