Eksperthjælp: Mors fravær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.293 visninger
2 svar
0 synes godt om
23. april 2015

Linda Stæhr

Hej !
Nu er jeg lidt i tvivl her. Jeg bor på færørerne, og har lige fået en elev plads på apoteket, og t.v.s at jeg skal til dk i skole 7 gange på 3 år i 3 uger. Jeg har en datter på 3 år, og jeg er så bange for at hun tager skade af at jeg skal rejse så tit ? jeg har det meget svært med tanken.. Jeg bor sammen med hendes far, og han er mere en villig til at ha hende mens jeg er væk. Hvad synes tu ? jeg har brug for råd ..
venlig Hilsen M.

Lindas svar

Kære M
Hvis din datter har et normalt og tæt forhold til sin far, og i øvrigt kan have en normal hverdag, så er jeg mere bekymret for dig end for hende. For som forælder er det svært at være væk fra sit barn og man føler sig let som en dårlig mor, og hvis første uge bliver hård, så bliver anden og tredje... også hård, og måske værre for dig og for hende, fordi det hver gang tager tid at lære hinanden at kende igen.

Har du ikke nogle med-søstre på Færøerne, der har oplevet det samme?

Jo det ER lang tid ad gangen, og jo hun VIL reagere på det. Men jeg tror ikke hun vil blive skadet af det... men det er lidt et skøn. Som 3-årig har man et begyndende forhold til tid (i dag, i morgen, i går), men ikke meget mere end det. Derfor vil din datter ikke kunne forholde sig til 3 uger... kun at det føles som lang tid, og at hun hurtigt vil vænne sig til, at du ikke er der. I kan Skype osv. men det nærvær er kun en lille del af det fysiske nærvær en 3-årig ønsker med sin mor. (Overvej evt. en kalender hun kan klippe af for hver dag I er fra hinanden.)

Men jeg kender jo ikke din datter, og ved ikke hvordan hun vil reagere. Det handler om personlighed og det handler om tryghed i hverdagen. Børn har brug for deres primære omsorgspersoner, om det så er mor eller far. Men den ene kan godt kompensere for den anden i kortere eller længere tid ad gangen. Eneste obs. vil være, hvis hun i forvejen har oplevet traumatiske ting eller udfordringer i sit liv, så vil denne belastning (fraværet) evt. udløse en reaktion, I ikke havde forudset.

Når det er sagt, så støtter jeg fuldt ud at du bliver nødt til at kæmpe for uddannelse, og jeg anerkender at det for færinger ofte kræver rejser til Danmark - I kan jo overveje at prøve og se hvad der sker. Men jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du skal gøre. Men jeg vil ønske dig alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver v www.trivselifamilien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2015

Hertz

Har selv en datter på 3 år som lige har måtte undvære far i 4 uger og efterfølgende mig i 2 uger. Hun har ikk taget skade men der var da en reaktion. Hun var lidt mere pylret og bed en af de andre børn ovre i børnehaven. Ellers har vi ikk bemærket noget og nu er der ingenting at mærke på hende. Hun havde 2 hygge weekender hos mormor og morfar i den periode som hun virkelig nød men hun er også tæt knyttet til dem begge. Men hold nu op hvor var det hårdt for mig at være væk, var så ked af det og ville bare gerne hjem til hende, vi snakkede i tlf hver dag og ringede flere gange til børnehaven for at høre hvordan hun klarede det hele.

Anmeld Citér

23. april 2015

jenny4

Selvom det ikke er den optimale situation kunne i måske overveje om far kunne holde noget af sin ferie i samme periode som du er i skole, så han og jeres datter kunne tage med til dk..? Jeg ved ikke om det praktisk og økonomisk kan lade sig gøre, men det kunne måske hjælpe lidt på det hele?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.