Graviditetssukkersyge - inspiration og ideer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.382 visninger
6 svar
3 synes godt om
22. april 2015

Miss BananaHammock

Hey tøser.

Jeg har fået konstateret graviditetssukkersyge :-( 

Mangler inspiration til mine måltider de kommende måneder. Især morgenmad og mellemmåltider bliver en udfordring.. Jeg er ikke kræsen, men heller ikke med på alt. Især mælkeprodukter volder mig besvær.

Kom med alle jeres gode opskrifter og ideer! :-)

Og endelig gerne også erfaringer med at have graviditetssukkersyge. Har ikke været til møde endnu, fik blot resultatet af min sukkertest i går. Jeg er meget forbavset over at få det konstateret, men selvfølgelig motiveret til at gøre en insats for tvillingernes og min egen sundhedsskyld. Er ikke overvægt, men blot helt gennemsnitlig og har ingen diabetes historie i familien. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2015

modesty

Hey tøser.

Jeg har fået konstateret graviditetssukkersyge :-( 

Mangler inspiration til mine måltider de kommende måneder. Især morgenmad og mellemmåltider bliver en udfordring.. Jeg er ikke kræsen, men heller ikke med på alt. Især mælkeprodukter volder mig besvær.

Kom med alle jeres gode opskrifter og ideer! :-)

Og endelig gerne også erfaringer med at have graviditetssukkersyge. Har ikke været til møde endnu, fik blot resultatet af min sukkertest i går. Jeg er meget forbavset over at få det konstateret, men selvfølgelig motiveret til at gøre en insats for tvillingernes og min egen sundhedsskyld. Er ikke overvægt, men blot helt gennemsnitlig og har ingen diabetes historie i familien. 

Jeg har af helt andre helbredsårsager lige haft halvanden måned på en nul sukker, nul stivelse og nul mælke-kur.

Husk på at den hurtige stivelse er lige så slem som sukkeret, altså primært de hvide hvedeprodukter, ris, majs, kartofler (tip: du må dog gerne spise afkølede kartofler, da stivelsen formindskes ret drastisk efter afkøling).

Jeg spiste røræg med bacon til morgenmad, gerne med gulerodsstænger, tomater og rød peber.

Ellers måske en skål skåret frugt med nødder. Hvis du spiser mad der måler højt på det glykemiske indeks, kan du "trække det ned" ved at kombinere måltidet med noget der ligger lavt på indekset. F.eks frugt vs. nødder. Ellers kan du spise havregrød med kanel (uden sukker).

Mellemmåltider spiste jeg grønsagsstænger, oliven, nødder. Sticks n sushi har en god misodip som jeg brugte til grønsagsstænger. Der er lidt sukker i, men ikke meget.

Til frokost lavede jeg rigtig meget salat, og så med noget protein f.eks dåsetun eller et æg.

Du kan ofte erstatte stivelsesholdige kornprodukter i aftensmåltider med f.eks sort bønnepasta (fra Irma), boghvedenudler eller linser.

Hvis jeg skulle have lidt lækkert om aftenen, var det popcorn, saltede nødder eller chokolade sødet med stevia (kan efterhånden købes i de fleste supermarkeder).

Anmeld Citér

22. april 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Rugbrød til morgenmad, evt med ost. Mælk/te/vand til.

vær ikke fanatisk! Men prøv at undgå frugt og andet med sukker i.

eller nogle grovboller du evt selv har bagt. 

Gerne grove grøntsager.

spis normalt, men skær bare sukkeret fra.hos mig var synderen saftevand med sukker i, sodavand og sikker i teen.

Anmeld Citér

22. april 2015

Miss BananaHammock

modesty skriver:

Jeg har af helt andre helbredsårsager lige haft halvanden måned på en nul sukker, nul stivelse og nul mælke-kur.

Husk på at den hurtige stivelse er lige så slem som sukkeret, altså primært de hvide hvedeprodukter, ris, majs, kartofler (tip: du må dog gerne spise afkølede kartofler, da stivelsen formindskes ret drastisk efter afkøling).

Jeg spiste røræg med bacon til morgenmad, gerne med gulerodsstænger, tomater og rød peber.

Ellers måske en skål skåret frugt med nødder. Hvis du spiser mad der måler højt på det glykemiske indeks, kan du "trække det ned" ved at kombinere måltidet med noget der ligger lavt på indekset. F.eks frugt vs. nødder. Ellers kan du spise havregrød med kanel (uden sukker).

Mellemmåltider spiste jeg grønsagsstænger, oliven, nødder. Sticks n sushi har en god misodip som jeg brugte til grønsagsstænger. Der er lidt sukker i, men ikke meget.

Til frokost lavede jeg rigtig meget salat, og så med noget protein f.eks dåsetun eller et æg.

Du kan ofte erstatte stivelsesholdige kornprodukter i aftensmåltider med f.eks sort bønnepasta (fra Irma), boghvedenudler eller linser.

Hvis jeg skulle have lidt lækkert om aftenen, var det popcorn, saltede nødder eller chokolade sødet med stevia (kan efterhånden købes i de fleste supermarkeder).

Sikke mange gode ideer. Tusind tak!

Anmeld Citér

22. april 2015

Miss BananaHammock

SDD skriver:

Rugbrød til morgenmad, evt med ost. Mælk/te/vand til.

vær ikke fanatisk! Men prøv at undgå frugt og andet med sukker i.

eller nogle grovboller du evt selv har bagt. 

Gerne grove grøntsager.

spis normalt, men skær bare sukkeret fra.hos mig var synderen saftevand med sukker i, sodavand og sikker i teen.

Jeg elsker slik og is - og især sommeris med guf og det hele.

Havde lidt håbet at man stadig kunne få en is i ny og næ. Evt nøjes med isis produkter. 

Anmeld Citér

22. april 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Miss BananaHammock skriver:

Havde lidt håbet at man stadig kunne få en is i ny og næ. Evt nøjes med isis produkter. 

Altså jeg drak et glas eller to af sodavand, spiste en is og spiste nogle pandekager med rabarberkpot til. Så jo prøv dig frem. Jeg havde aldrig udsving i mine målinger. Jeg nåede at skulle måle i 3 uger. Før og efter et måltid 3 gange dagligt. Efter det skulle jeg bare måle en gang morgen og en gang aften hver anden dag. 

Jeg var også til konfirmation med en hel del god mad og en del sodavand. Så det kan godt lade sig gøre at nyde lidt. Men pas på "til hverdag"

Anmeld Citér

22. april 2015

modesty

Miss BananaHammock skriver:

Rugbrød er også rigtig godt ja, men husk på at der er forskel på rugbrød. Urtekram har ét som er udelukkende med rug (mange rugbrød indeholder også hvede, og det er jo ikke fordi du skal undgå hvede 100%, men man kan ligeså godt "spare" dér hvor det er ligegyldigt).

http://www.nemlig.com/produkt/kolonial/rugbrod/skiveskaret-rugbrod/fuldkornsrugbrod-oko-skiver-urtekram-650-g-m-solsikkekerner.aspx

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.