ømc skriver:
Hej Charlotte,
Tak for dit svar - Jeg tænkte med det same da jeg havde sendt mit spørgsmål, at jeg skulle have uddybet det lidt mere.
Jeg er 35 år og har I forevejen 2 børn (ikke tvillinger) på hhv. 11 år og 5 år. Jeg blev gravid med tve-æggede tvillinger for noget tid siden på naturlig vis med samme far, som er far til mine andre børn.
Der er ikke nogen tvillinger I hverken min familie eller min mands familie.
Jeg kan jo så regne ud, at jeg har udløst 2 æg som begge er blevet befrugtet. Men hvor stor er chancen igen for at udløse 2 æg som bliver befrugtet, nu hvor vi 2 andre gange kun har lavet en ad gangen?
Mvh. ØMC
Kære Du
Tve-æggede tvillinger hænger jo sammen med at det er kvinden der modner to æg, så det har altså intet med mandes og hans familie at gøre, men udelukkende kvinderne. Man ser eksempler på at der er kvinder i en familie der får flere sæt tve-æggede tvillinger, så der er altså en disposition til at de kvinder modner to æg af gangen. Men fordi man har modnet to æg (som du) en gang, er det slet ikke det samme som at det vil du gøre igen. Der er sikkert masser af kvinder der undervejs i deres livs-cyklus modner to æg, det opdager man jo kun når man bliver gravid. Om du er i større risiko fordi du ved at du tidligere har været gravid med to, er svært for mig at sige. Jeg har forsøgt at finde ud af om jeg kunne finde nogle undersøgelser på nettet, uden held (måske har jeg ikke kigget ordentligt) Så jeg må beklage, jeg kan ikke give dig et svar på dit spørgsmål, fordi jeg ikke kan finde oplysninger om emnet.
Måske andre herinde på siden har tilføjelser som kan besvare dit spørgsmål.
Mange hilsner Charlotte, www.grumme.dk
Anmeld
Citér