Min datter er lige præcis 4 måneder, vejede 4kg ved fødslen og målte 54cm. Jeg skriver til dig da jeg ikke kan få ordentlig svar fra min sundhedsplejerske. De første 2 21/2 måned ammede jeg fuld ud,og hun tog ok på, ca 175g ugentligt-der har altid gået lang tid mellem hendes afføringer-gerne 1 uge. Jeg fik brystbetændelse da hun var 2/12 måned ig havde lidt problemer med at få hende til at tage brystet så vi supplerede lidt med mme om aftenen. Da hun var 3 måneder havde jeg store problemer med at få hende til at tage brystet og flere amninger blev erstattet af flaske,og her kunne jeg så se hun ikke spiste ret meget, oftest kun 80ml. Hun begyndte også at gylpe rigtig meget og der gik på et tidspunkt 11 dage mellem afføring-det virkede ikke til hun havde ondt. Til kontrolvejning havde hun kun taget 400g på. Jeg forsøgte med lactulose i 2 dage og der kom rigtig godt gang i maven. Nu spiser hun rigtig godt,ammer først og bagefter får hun flaske med op til 120ml 7-8 gange i døgnet,har taget 400g på, på 2 uger og gylper stort set ikke i forhold til tidligere. Den sidste uge har hun afføring hver gang hun har spist,lige bagefter,dog ikke de 2 gange hun spiser om natten,tilgengæld er det,det første hun gør om morgenen. Er det normalt? Farven er gul og den kan variere med "hvide klumper" og helt glat.
Ser frem til at høre fra dig
Lisbeths svar
Hej !
Din lille datter har været fuldt ammet i 2,5 måned. og det er normalt med mellemrum mellem afføringer.
Da du får brystbetændelse, som er meget smertefuldt og giver besvær med amningen,får hun delvis modermælk og MME.Får problemer med afføringen og gylper. Der har været en lang periode uden afføring og du har måttet give laktulose.
Nu er status, du ammer først og supplerer med MME og hendes vægt er fin. Hun ligger lige på midten på vægtkurven, så det er fint.
Hun har mange afføringer , faktisk efter hvert måltid. Farve og konsistens virker normal.
Hvis hun er glad, spiser godt, og maven ikke er udspilet , spændt og øm, så er der ingen problemer.
Hvis hun virker forpint og ikke er meget for mad, skal du selvfølgelig reagere.
Jeg tænkte om du kunne have lyst at øge din amning og reducere MME. Så er muligheden der også for det. ved at lægge hende hyppigt til og stimulere på denne måde.
Det kan være at den rytme I har nu passer både hende og dig bedst. og så skal den ikke ændres.
Fortsat held og lykke med hende.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk