Anonym skriver:
Hvor mange æg tages ud, gør det ondt at få lagt dem op, hvordan modnes æggene osv.
Nogen taler om kort eller lang protokol, hvad betyder det?
Kort protokol starter når du har fået din menstruation, hvor du starter med hormoner der stimulerer dannelsen af æg, så din krop danner flere æg end normalt.
Lang protokol starter en måned tidligere, hvor du op til slutningen af din cyklus bliver nedreguleret (sat i kunstig overgangsalder), og efter din menstruation starter på hormoner, der stimulerer dannelsen af æg. (har ikke selv prøvet denne, da jeg kun har været i kort protokol)
Der er som sådan ikke forskel på succesraten, men nogle kvinder reagerer bedre på den ene end den anden, så derfor har flere også prøvet begge, hvis de har været igennem mange forsøg, eller at det ikke lykkes på den ene måde.
Det er meget forskelligt, hvor mange æg folk får taget ud. Min læge sagde, at de stiler mod 10-12 æg, men f.eks. 5 gode æg er lige så godt. Jeg blev overstilmuleret og fik taget 26 æg ud (uden der kom graviditet ud af det, så jeg går ind for kvalitet frem for kvantitet nu).
Ægudtagningen er ikke så rar, men det tager kun ca. 10 min og du vil få tilbudt morfin og lokalbedøvelse, og så er det ikke så slemt.
Ægoplægningen er slet ikke slem, jeg mærkede det stort set ikke. Det er næsten bare som en almindelig gynækologisk undersøgelse og foregår helt uden bedøvelse.
Det værste er at tage hormonerne, for mig var det ret grænseoverskridende at stikke sig selv i maven (har en tidligere nålefobi). Men man kan meget, når man skal og selvom det ikke er noget jeg ser frem til, kan jeg nu bare gøre det. Heldigvis gør de færreste stik ondt/svier og de fleste mærker man faktisk ikke
For mig var det værste at stikke nålen ind, sådan rent psykisk 
Det blev en lang, men også ret overfladisk smøre. Jeg håber, at du er blevet lidt klogere, ellers har mange fertilitetsklinikker god information liggende på deres hjemmesider! Og du er selvfølgelig velkommen til at spørge igen.
Held og lykke med det hele