Metformin: Nedtrapning eller stoppe helt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.066 visninger
6 svar
0 synes godt om
13. april 2015

Oddi

Profilbillede for Oddi

Hej, 

Jeg har netop testet positiv på en graviditetstest her i sidste uge. Jeg har pcos og har derfor fået 3X500mg metformin om dagen. Jeg er normalvægtig. 

Mit problem er at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre i forhold til min metformin. 

Min gynækolog siger jeg skal stoppe med det samme - men jeg har bare læst så meget om at man ikke må stoppe brat men trappe ned i stedet i løbet af de første 12 uger. 

Jeg ønsker selvfølgelig ikke at skade fosteret, men jeg ved også at jeg er i forhøjet risikogruppe for at få en SA grundet PCOS'en, hvilket jeg jo på ingen måde ønsker!!!.. Og metforminen kan hjælpe med det problem. 

Jeg har set at i " spis dig gravid" er et udtrapningsskema, som jeg måske overvejer at følge, men ved ikke helt om jeg " tør" trodse min gynækologs råd. 

Har ligeledes spurgt min læge om det - men hun ved ikke særlig meget om pcos (hvilket min gynækolog heller ikke gør), så er lidt utryg ved at følge de råd. 

Hvad ville I gøre i min situation?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2015

Jn81

Jeg har ikke selv nogen ide om hvad du skal gøre.... Syns det lyder lidt mærkeligt at din læge ikk ved hvad du skal gøre.... Men mit forslag ville være at gå ind på "Copenhagen fertility center" hjemmeside , under det som hedder "spørg lægen" og så svarer Svend dig og han er et af landets, hvis ikke Nordens, førende speciel læger.... 

Anmeld Citér

13. april 2015

Oddi

Profilbillede for Oddi
Frunielsen81 skriver:

Jeg har ikke selv nogen ide om hvad du skal gøre.... Syns det lyder lidt mærkeligt at din læge ikk ved hvad du skal gøre.... Men mit forslag ville være at gå ind på "Copenhagen fertility center" hjemmeside , under det som hedder "spørg lægen" og så svarer Svend dig og han er et af landets, hvis ikke Nordens, førende speciel læger.... 

Tak for dit svar. 

Har faktisk netop skrevet et spørgsmål til ham, så nu håber jeg han kommer med et konkret svar.... Synes andre har fået råd om nedtrapning når de har gået hos ham... 

Men det er lidt et dilemma....

Anmeld Citér

13. april 2015

Sijac

Det er super vigtigt at du trapper ud ligesom du trapper ind - 2 piller i en uge, 1 pille i en ige og stop.

Jeg har selv PCO og får Metformin. Jeg er også gravid men forsætter på den til uge 12. Det gjorde jeg også i min sidste graviditet.

Anmeld Citér

13. april 2015

Oddi

Profilbillede for Oddi
Sijac skriver:

Det er super vigtigt at du trapper ud ligesom du trapper ind - 2 piller i en uge, 1 pille i en ige og stop.

Jeg har selv PCO og får Metformin. Jeg er også gravid men forsætter på den til uge 12. Det gjorde jeg også i min sidste graviditet.

Hej, Tak for dit svar. 

Det er nemlig også det jeg selv tænker lyder logisk. Altså 2 piller i en uge, 1 i en og så slut. Min krop brugte lang tid på at vænne sig til pillerne, så synes det virker voldsomt bare at stoppe ud af den blå luft. 

Fortsætter du så du tager 1 pille om dagen i uge 12 og så ellers slut efter det?

Anmeld Citér

13. april 2015

Sijac

Oddi skriver:

Hej, Tak for dit svar. 

Det er nemlig også det jeg selv tænker lyder logisk. Altså 2 piller i en uge, 1 i en og så slut. Min krop brugte lang tid på at vænne sig til pillerne, så synes det virker voldsomt bare at stoppe ud af den blå luft. 

Fortsætter du så du tager 1 pille om dagen i uge 12 og så ellers slut efter det?

Jeg er 5+5 i dag onkel forsætter med 3 piller om dagen til uge 10. Så passer det med at jeg er færdig til uge 12 og så stopper jeg helt der.

Anmeld Citér

14. april 2015

Clisolka

Jeg var i din situation og stoppede fra dag til dag da jeg fandt ud af at jeg var gravid  Nu fik jeg så ikke Metformin pga. PCO, men diabetes type 2. Jeg blev fulgt på RH og de bad mig stoppe øjeblikkeligt. 

Søger du på gamle tråde herinde, så vil du se at mange svar er forskelligt fra læge til læge (og fra gynækolog til gynækolog) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.