Eksperthjælp: 11 måneder, skal formiddagsluren droppes.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

689 visninger
1 svar
0 synes godt om
13. april 2015

Lisbeth Jess

Hej!
Jeg er meget i tvivl om det er tid til at droppe formiddagsluren eller ej.. Min søn har længe haft en rigtig fin rytme. Sover fra 19.00-6.00 igen fra 8-9 og så fra 12-15, men nu er der kludder i det. Han bliver vækket fra sin lur kl 9, da han ellers ikke vil sove til middag og det har altid fungerer godt, han er glad når han bliver vækket, ingen problemer der. Men nu er han begyndt at sove rigtig dårligt både til middag og om natten. Formiddagsluren sover han hele timen indtil vi vækker ham.. Førhen sov han mindst 3 timer til middag. Nu sover han maks halvanden og kan så ikke rigtig holde sig vågen til han skal i seng, og samtidig er han begyndt at vågne utroligt mange gange om natten og være urolig.. Er det mon tid til at prøve at fjerne den tidlige lur? Jeg er lidt "bange" for at fjerne den da jeg jo ikke vil tage vigtig søvn fra ham, men samtidig tænker jeg at det er vigtigere med en god middagslur og en god nattesøvn? Hvad tænker du? Han er jo kun 11 mdr så jeg synes det er lidt tidligt at fjerne den, specielt fordi han egentlig gerne vil sove kl 8... Dagplejemor vil i denne ige prøve kun at lade han sove 30 minutter til formiddag for at se om det kunne hjælpe..

På forhånd tak for hjælpen.

Lisbeths svar

Hej !
Jeg kan godt forstå du er i vildrede om du skal droppe formiddagsluren.

Jeger ikke tilhænger af at skære ned på børns søvn om dagen for at bedre nattesøvnen. jeg tror ikke, det virker. tværtimod giver det dårligere søvn.

Nu reduceres han i dag til en halv time. Hvis det går skidt. anbefaler jeg en hel anden version.

Lade ham sove formiddagsluren en halvanden til to timer. Så er han frisk til leg og frokost i dagplejen.

Han kan puttes som den sidste ved 1230 tiden og han vil sove et par timer der.
Han kan stadig nå at få eftermiddagsmad og lege.

I får sikkert en eftermiddag, hvor der kan nydes og leges, og han bliver træt til sin nattesøvn.

Hvis han har været snottet, kan han have væske i ørerne, Det giver dårlig søvn både nat og dag grundet smerter.

Få ham evt checket hos en ørelæge.

Han kan også være generet af tandfrembrud

Håber dette kan inspirere.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2015

Sprit25

Min datter var 11 mdr da hun begyndte på 1 lur. Hvis hun blev vækket jamen så var resten af dagen ødelagt. Jeg synes I skal prøve. Det er ikke værre end I kan vende tilbage til 2 lure

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.