Hej Lisbeth.
Jeg har en søn på 11 mdr som alt i alt er ret nem. I hvert fald for mig og alle andre end hans far...
Når han er sammen med mig, andre familiemedlemmer i dagplejen osv græder han meget sjældent. Oftest kuk hvis han slår sig.. Men når han er sammen med far tager han ofte nogen virkelig virkelig slemme græde/skrige ture! Så voldsomt at vi har mættet puste ham i hovedet for at få ham til at trække vejret fordi han græd så voldsomt og nåede at blive helt blå i hovedet!? Dette gør han fx hvis far vil vaske ham med vaskekluden, give ham nattøj på osv. Det er ALDRIG et problem for nogle andre.
Jeg er nok slem til at gå ind og tage over når det sker fordi jeg ikke kan klare at høre på det når han græder så voldsomt.. Det er måske dumt?
Han foretrækker altid mig frem for far- hvis de skal lege skal jeg være i et andet rum hvor han hverken kan se eller høre mig, for ellers hænger han på mig hele tiden...
Far er ofte alene med ham og står også for aftenputningen osv så det er ikke fordi de aldrig er alene. Slet ikke.
Så hvad sker der lige? Er det normalt eller hvad skal vi gøre?
Lisbeths svar
Hej !
Det du beskriver lyder også ubehageligt, han skriger så han nærmest holder op med at trække vejret.
Du overtager for det er svært for dig, når han græder, det skal I nok lave om på.
Når han græder, og det kan der være mange grunde til. Bevar roen.
Måske er hans far allerede lidt urolig for ,om han nu begynder at skrige. det mærker jeres søn, utryghed opstår og han græder.
Far skal gøres tryg og udsende kærligt overskud til jeres barn. Han kan sige. Jeg er din far, jeg elsker dig, jeg passer på dig ,og jeg klarer det også ,når du græder,.
Det er ok han græder, sig med rolig stemme. Alt er godt vi er her.
Måske skal du pusle lidt rundt i periferien uden at overtage, så han kan høre I er der begge to, og alt er godt. I lader jer ikke vælte af lidt gråd eller skrig . Han holder ikke op med at trække vejret, selvom han virkelig skriger.100 % ro på .
Jeres barn skal lære og være tryg ,at uanset han græder eller skriger, kan hans forældre mestre opgaven.
Det er svært som forældre, for hvorfor skriger han. Det er også svært for ham, for han kan kun udtrykke sit ubehag ved gråd eller skrig.
Det allervigtigste for ham og jer er roen. RO, ro og atter ro.
Håber dette kan bruges, ønsker jer held og lykke i processen.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk