Hej Tina.
Jeg skriver til dig fordi, jeg går og begynder at bygge en nervøsitet op ang. Min fertilitet.
Jeg fik min første menstruation da jeg var 12 år gammel, men efter den 1 gang så jeg den ikke igen indtil jeg begyndte på p-piller året efter.
Siden hen har jeg haft nogle pauser på p-piller fordi jeg oplevede nogle kramper i maven og hedeture uden for menstruation perioden. Men i disse pauser så jeg ikke skyggen af min menstruation.
Jeg er nu 20 år (snart 21) år gammel. Og har nu valgt helt at stoppe på p-piller pga. Bivirkninger jeg fik, og ville gerne opnå en "naturlig" menstruations cyklus igen.
Jeg stoppede på p-piller for præcis 1 år siden ca. Og min menstruation kom 4 måneder efter stoppet af p-piller og har nu siden været der regelmæssigt med nogle +/- uger..
Men mit store spørgsmål og bekymring er så nu..... :
Jeg har haft fast kæreste i 4 år nu, og vi har siden jeg stoppede på p-piller ikke benyttet os af andre former for prævention.
Men jeg er alligevel ikke blevet gravid ... Hmm
Jeg ved ikke hvad jeg skal tænke, fortage eller gøre.
Og sidder faktisk tit og bliver lidt ked af det ikke er sket, da jeg ikke ved om der er noget galt eller andet.
Min læge vil ikke fortage nogle undersøgelser på mig, da det ikke er fordi vi ikke er sikre på om vi vil have et barn nu, hvilket også er forståeligt.
Men samtidig vil jeg bare gerne finde ud af hvorfor der ikke sker noget nu, frem for når vi virkelig gerne vil være gravide også det tager os længere tid på det tidspunkt.
Håber du evt. Har nogle svar eller råd til mig.
Mvh en ung frustreret kvinde
Tinas svar
Kære unge frustrerede kvinde,
Jeg kan godt forstå din undring og bekymring over at du på trods af ubeskyttet sex ikke er blevet gravid når du er så ung. Jeg ved naturligvis ikke om I bevidst har undgået sex omkring ægløsningstidspunktet?
Samtidig forstår jeg også godt din læge. "Systemet" er jo lavet til udredning og behandling af forestående problemer - og i og med at I ikke går ind under kategorien " ufrivilligt barnløse" - så har jeres læge ikke rigtigt grundlag for at gå igang med det helt store udrednings program.
Når det så er sagt, så kan det ikke udelukkes at du muligvis har nogle udfordringer i din cyklus - altså på den hormonelle side. Men det kan som sagt kun fastslås vha blodprøver og en ultralydsscanning af dine æggestokke.
Hvis det er vigtigt for dig at finde ud af om alt er som det skal være vil jeg anbefale dig at kontakte en privat fertilitetsklinik med ydernummer - dvs at din praktiserende læge kan henvise dig. Men start med at ringe til klinikken og hør hvad de vil anbefale dig at gøre og hvordan de kan hjælpe dig.
Og så lige " et godt råd" - brug kondom hvis ikke du vil være gravid lige nu. En provokeret abort er altid et hårdt valg og indebærer altid en risiko for infektion - og det kan påvirke fertiliteten senere hen!
Held og lykke med det hele.
Kh Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk
Anmeld
Citér