Hej :-)
Jeg har PCO, i en svær grad, har min læge sagt. Jeg fik diagnosen, som teenager.
I sommer gik jeg, som 28 årig af mine p-piller, med planer om, at prøve i et år, så starte fertilitet behandling. - Jeg tog til udlandet i 3 måneder i praktik, og gik af mine p-piller, mens jeg var i udlandet. Første menstruation kom, som normalt. Men de 3 næste kom ikke.
Hjem igen i DK, var kæresten og jeg selvfølge glad for, at se hinanden igen, og var meget i seng sammen. Efter en måned var jeg gravid! - jeg kan ikke tror på min held, at jeg har fået ægløsning, mens jeg var hjemme igen, og så var der gevinst med det samme. :-)
- Jeg har altid hørte, at jeg skulle i behandling, for min PCO, men nu da vi har lavet vores første af os selv :-) Er jeg opsat på, at min næste forhåbentlig bliver uden hjælp.
- Nu er jeg i mit 3.trimester.
- Hvad kan vi gøre? for at Boost vores fertilitet? Så når vi prøver igen om 2 år eller der omkring har vi de bedste muligheder? Fordi jeg når, at blive 30 år, før vi prøver igen, og det gøre mig nervøs.
- Kæresten spurgte om han, og jeg skulle nedfryse vores æg og sæd nu, så vi måske store chancer, at give baby et søskende engang..... Er det noget man gøre?
- Vi har simpelthen INGEN forstand på fertilitet behandling eller noget, fordi vi aldrig har snakket med vores læge om det.
Tinas svar
Kære Maj-Mus,
tillykke med din graviditet - dejligt for jer at det lykkes uden fertilitetsbehandling.
Mht at booste jeres fertiliet, så er det vigtigt at spise korrekt, undgå overvægt (dig pga PCO), tage vitaminpiller og dyrke motion.
Mht at nedfryse æg og sæd, så er det alt for drastiske skridt i jeres tilfælde. Der er ikke noget der forhindrer dig i at blive spontant gravid igen.
Når I skal igang med nr 2, så ville jeg søge hjælp på en fertilitetsklinik efter 6 måneder uden opnået graviditet - men som sagt kan I sagtens være ligeså heldige næste gang.
Kh Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk