Ingen H1N1-vaccine til gravide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.051 visninger
3 svar
0 synes godt om
10. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra avisen.dk

Gravide skal ikke sætte næsen op efter at blive vaccineret mod svineinfluenzaen.

Ingen H1N1-vaccine til gravideGravide vil alligevel ikke blive tilbudt vaccine mod Influenza A. Det oplyser forebyggelseschef i Sundhedsstyrelsen Else Smith til Newspaq.

"Vi hælder mere i retning af, at ikke alle gravide skal vaccineres. Det skyldes overordnet set, at vi står med en meget mild infektion, det viser alle erfaringer og så er det også sådan generelt, at man vil være mere forsigtig med at vaccinere gravide," siger Else Smith.

Vaccinen ligger klar i oktober, og Sundhedsstyrelsen har tidligere meldt ud, at gravide er en del af den risikogruppe, der ville få tilbudt vaccinen. Blandt andet fordi en graviditet lægger pres på luftvejene og dermed øger risikoen for luftvejsinfektioner, hvis man bliver smittet med influenza.

"Det vi gør nu, det er, vi siger, at er man gravid og i slutningen af graviditeten, så er man muligvis i en større risiko for at man bliver syg, det vil sige, at der vil være en større omsorg for, at hvis man bliver syg så tilbydes man tamiflu-behandling og selvfølgelig være mere opmærksom på lægekontakt," lyder det fra Else Smith.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2009

Skouboe

Jeg er helt enig med dem.

Jeg bliver hvert år tilbudt gratis influenza vacciner af min arbejdsplads og begge de gange jeg har sagt ja, er jeg blevet ret syg af det, så risikoen for at man rent faktisk får influenza af vaccinen er reel nok. Jeg er en af dem der sandsynligvis vil få den tilbudt (jeg har Multipel Sclerose og derfor nedsat immunforsvar, og dertil en mindre hjertefejl) og selvom jeg er i risikogruppen og har en datter på 7 måneder har jeg tænkt mig at sige nej - hvis jeg bliver syg af vaccinen kan det jo være ligegyldigt.

I øvrigt mener jeg at hele balladen om H1N1 er et medieskabt cirkus med meget lidt hold i virkeligheden. Medierne spiller på folks frygt for at få flere seere/sælge flere aviser. Nå befolkningen så begynder at gå i panik, er myndighederne nødt til at reagere, hvilket aviserne tager som validering af deres oprindelige påstand og så kører møllen.. jeg synes det er usmageligt!

Anmeld

10. september 2009

luckas-mor

kan også godt se at ikke alle gravide ska vaccineres.
jeg ska så alligevel vacc. da jeg arbejder som fodermester i en svinestald og de mener at vi kan overføre evt smitte til vores dyr- (grisene)

Anmeld

10. september 2009

Skouboe

Er jeg den eneste der kan se humoren i at du skal vaccineres mod svineinfluenza for ikke at smitte svinene med den??

Jeg ved godt at H1N1 ikke har noget med svin at gøre.. men det var simpelt hen for god en mulighed for et billigt grin.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.