10 årig med egen youtube-kanal...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.187 visninger
3 svar
0 synes godt om
6. april 2015

Anonym trådstarter

En pige på 10 år i min familie har fået sin egen kanal på YouTube. Her lægger hun videoer op af sig selv, hvor hun snakker om sig selv og sine oplevelser, ture mm.

Hele familien er blevet opfordret af hendes far til at gå ind og se videoerne fordi hun, ligesom hendes veninder, søger "likes" og følgere.

Men jeg så nogle af de få videoer hun har lagt op...

Hun har kigger ikke ind i kameraet, men derimod på den lille del af skærmen på sin Ipad, hvor hun kan se sig selv. Hun spiller tydeligt ældre end hun egentlig er i sit kropssprog. Hun laver trutmund og leger med sit hår. Hun taler, men hun siger ikke rigtig noget. Hun fortæller bare hvad hun har lavet, og så gentager hun nogle af tingene lidt ligegyldigt og med legende stemme mens hun betragter sig selv.

Da jeg så videoerne blev jeg enormt trist. Jeg fik en følelse af, at hun er ensom, og at ingen passer på hende. Jeg forstår simpelthen ikke, at en pige på den alder for lov til at lægge disse offentlige videoer op. Hun udstiller jo sig selv og bliver sat i en meget sårbar position i forhold til online mobning samt henvendelser fra ukendte mennesker. Og i min optik har en 10-årig slet ikke det moralske kompas der skal til for at styre sådan en situation. Jeg forstår ikke hvorfor hendes forældre lader hende gøre det. Hun bor hos sin mor, som er alene med 2 børn. Faderen bor et par timer væk med sin nye kone og 2 "nye" børn.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om jeg overreagerer. Men hvad synes I? Er det ok? ... jeg ved det kan være svært at forestille sig, hvis man ikke har set videoerne. Men glæder mig til at høre fra jer derude.

Jeg har i øvrigt selv børn, men de er meget små, så jeg ved ikke hvordan det er at have nogle i 10 års alderen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2015

SandraXOXO

Lige mht mobning. Skal man lade være med noget man har lyst til at gøre pga chancen for mobning? Så kan man jo nærmest ikke fortage sig noget, for mobning finder sted allevegne. Det bør være mobberne der skal stoppe op og tænke sig om, og ikke alle andre. Mht at hun kun er ti år, tænker jeg også lidt wow det tidligt at være på nettet, men forældrene må jo have vuderet at hun er klar, og de ser vel hendes videoer igennem før de ryger på nettet? Håber jeg ihvertfald at de gør. Nettet kan godt være farligt, især for børn! 

Anmeld Citér

7. april 2015

dpb

Nu har jeg kun drenge og den ældste (11år) har også lagt et par videoer op på youtube engang i mellem.... Men det er slet ikke i den stil du beskriver, her der er det noget hvor han viser forskellige ting i GTA... og vi har dem til gennemsyn bl.a. fordi vi ikke ønsker at han lægger noget op hvor han bander og lign. i det er vores krav for at han får lov...

Havde jeg haft en pige, havde hun nok også fået lov, men jeg ville på præcis samme måde gennemse videoerne inden de blev lagt op, og den måde du beskriver dem på så var de nok ikke blevet godkendt i min optik lyder det fint nok at hun sidder og fortæller om løst og fast, så længe hun holder et ordentligt sprog, men jeg havde korrigeret ind i forhold til hvordan man agere i forhold til kropssprog og kamera Men der er stor forskel på hvad forældre giver deres børn lov til og kan acceptere.... nogle er som os rimelig strikse, mens andre er mere frie....

Et klassisk eksempel er facebook... ca. halvdelen af vores ældste søns klasse har en facebook profil, den anden halvdel har ikke af forskellige årsager... vores søn har ikke, da vi holder på han skal være 13år før han får lov og af dem der har i hans klasse kan man se at der er stor forskel på hvad de bruger den til/får lov at bruge den til

Qnuz

Anmeld Citér

7. april 2015

lineog4

Anonym skriver:

En pige på 10 år i min familie har fået sin egen kanal på YouTube. Her lægger hun videoer op af sig selv, hvor hun snakker om sig selv og sine oplevelser, ture mm.

Hele familien er blevet opfordret af hendes far til at gå ind og se videoerne fordi hun, ligesom hendes veninder, søger "likes" og følgere.

Men jeg så nogle af de få videoer hun har lagt op...

Hun har kigger ikke ind i kameraet, men derimod på den lille del af skærmen på sin Ipad, hvor hun kan se sig selv. Hun spiller tydeligt ældre end hun egentlig er i sit kropssprog. Hun laver trutmund og leger med sit hår. Hun taler, men hun siger ikke rigtig noget. Hun fortæller bare hvad hun har lavet, og så gentager hun nogle af tingene lidt ligegyldigt og med legende stemme mens hun betragter sig selv.

Da jeg så videoerne blev jeg enormt trist. Jeg fik en følelse af, at hun er ensom, og at ingen passer på hende. Jeg forstår simpelthen ikke, at en pige på den alder for lov til at lægge disse offentlige videoer op. Hun udstiller jo sig selv og bliver sat i en meget sårbar position i forhold til online mobning samt henvendelser fra ukendte mennesker. Og i min optik har en 10-årig slet ikke det moralske kompas der skal til for at styre sådan en situation. Jeg forstår ikke hvorfor hendes forældre lader hende gøre det. Hun bor hos sin mor, som er alene med 2 børn. Faderen bor et par timer væk med sin nye kone og 2 "nye" børn.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om jeg overreagerer. Men hvad synes I? Er det ok? ... jeg ved det kan være svært at forestille sig, hvis man ikke har set videoerne. Men glæder mig til at høre fra jer derude.

Jeg har i øvrigt selv børn, men de er meget små, så jeg ved ikke hvordan det er at have nogle i 10 års alderen.

Lige præcis stilen er vist in på youtube, der er utallige videoer hvor de unge piger fortæller om den ene eller den anden læbepomade, hårshampoo, you name it. Og det handler netop om at tale, tale, tale og se lækker ud samtidig med trutmund og hvad ved jeg.

Min datter er 12 (i dag hurra) og hun laver også sådanne videoer, men hun må så ikke lægge dem online - det er kun leg, hun leger hun er "youtuber" som hun kalder det.

Og hun er absolut ikke ensom, og vi passer på hende (næsten for meget), men det er bare stilen nu: trutmund, lege med hår og tale om absolut ingen ting.

jeg husker jeg selv legede popstjerne foran spejlet med en mikrofon eller en børste - jeg har sikkert også set forfærdelig ud, forsøgt at se ældre ud, sagt ligegyldige ting og leget med mit hår (dog ikke trutmund), forskellen er bare jeg ikke har det optaget og jeg havde absolut ingen steder at ekspropriere det. 

Vi skal klart tale med vores unge mennesker om, hvad man placerer ude i den åbne digitale verden. Men vi skal vel også lære dem, man absolut ikke mobber eller driller i den digitale verden. 

Men der ringer ingen alarmklokker hos mig udover selvsagt den stpre verden som den digitale verden er, hvor man ikke er så beskyttet og digital mobning foregår. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.