Rettigheder af hjælp til barn nr 2

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.220 visninger
4 svar
0 synes godt om
20. april 2014

Vebze-vb

Hej alle.

Håber i andre kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

Min mand og jeg har nu prøvet i over et år at få barn nr to. Hvilket ikke er lykkedes selvom vi har testet flere gange med ægløsningstest. Første gang blev jeg gravid efter en mdr, så derfor bliver man jo virkelig utålmodig denne gang.

Efter jul tog jeg derfor kontakt til vores læge og fik en snak om det hele. Hun mente selvfølgelig at det hele sad i hovedet. Når vi havde kunne lave et barn kunne vi også igen. Jeg har efter fødslen af vores første barn fået en kegleoperation. Ved ikke om denne kan være skyld i noget selvom det skulle være et simpelt indgreb.

Men vi aftalte at jeg skulle komme ind og prøve akupunktur, hellere ikke dette har hjulpet og jeg spurgte derfor ind til om vi ikke kunne få en henvisning til fertilitetsklinik, bla for at få hjælp til at finde det rigtige tispunkt. Hun sagde direkte til mig at når vi havde et barn havde jeg overhovedet ikke ret til statens hjælp. Blev en smule mundlam og følte slet ikke at hun var til at hugge eller stikke i!! Jeg har efterfølgende fået taget blodprøver på 22 og 26 dag i cyklus, som har vist at jeg har ægløsning.

Efter påske vil jeg tage kontakt igen og spørge ind til den henvisning, men inden kunne det være rart med lidt fact om hvilke rettigheder vi egentlig har.

Det blev en lang smøre men håber der er andre der har stået i samme situation og kan komme med lidt gode råd.

Med venlig hilsen
Vibeke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2014

Titte-vb

Vebze SKREV:

Hej alle. Håber i andre kan hjælpe mig med dette spørgsmål. Min mand og jeg har nu prøvet i over et år at få barn nr to. Hvilket ikke er lykkedes selvom vi har testet flere gange med ægløsningstest. Første gang blev jeg gravid efter en mdr, så derfor bliver man jo virkelig utålmodig denne gang. Efter jul tog jeg derfor kontakt til vores læge og fik en snak om det hele. Hun mente selvfølgelig at det hele sad i hovedet. Når vi havde kunne lave et barn kunne vi også igen. Jeg har efter fødslen af vores første barn fået en kegleoperation. Ved ikke om denne kan være skyld i noget selvom det skulle være et simpelt indgreb. Men vi aftalte at jeg skulle komme ind og prøve akupunktur, hellere ikke dette har hjulpet og jeg spurgte derfor ind til om vi ikke kunne få en henvisning til fertilitetsklinik, bla for at få hjælp til at finde det rigtige tispunkt. Hun sagde direkte til mig at når vi havde et barn havde jeg overhovedet ikke ret til statens hjælp. Blev en smule mundlam og følte slet ikke at hun var til at hugge eller stikke i!! Jeg har efterfølgende fået taget blodprøver på 22 og 26 dag i cyklus, som har vist at jeg har ægløsning. Efter påske vil jeg tage kontakt igen og spørge ind til den henvisning, men inden kunne det være rart med lidt fact om hvilke rettigheder vi egentlig har.Det blev en lang smøre men håber der er andre der har stået i samme situation og kan komme med lidt gode råd. Med venlig hilsen Vibeke

Du har fået det helt korrekte svar af din egen læge. Man har ret til at få hjælp på det offentliges regning, når man er at betragte som barnløse. Og det er i jo ikke. 

Hvis det nu var sådan, at du havde et barn fra tidligere, og en ny mand, og i ikke kunne få børn, så ville i kunne få hjælp, idet i ikke havde børn sammen. 

Så i må selv betale, hvis i ønsker hjælp til nr. 2.

Anmeld

24. april 2014

gubbisnuppi-vb

Titte SKREV:

Vebze SKREV:

Hej alle. Håber i andre kan hjælpe mig med dette spørgsmål. Min mand og jeg har nu prøvet i over et år at få barn nr to. Hvilket ikke er lykkedes selvom vi har testet flere gange med ægløsningstest. Første gang blev jeg gravid efter en mdr, så derfor bliver man jo virkelig utålmodig denne gang. Efter jul tog jeg derfor kontakt til vores læge og fik en snak om det hele. Hun mente selvfølgelig at det hele sad i hovedet. Når vi havde kunne lave et barn kunne vi også igen. Jeg har efter fødslen af vores første barn fået en kegleoperation. Ved ikke om denne kan være skyld i noget selvom det skulle være et simpelt indgreb. Men vi aftalte at jeg skulle komme ind og prøve akupunktur, hellere ikke dette har hjulpet og jeg spurgte derfor ind til om vi ikke kunne få en henvisning til fertilitetsklinik, bla for at få hjælp til at finde det rigtige tispunkt. Hun sagde direkte til mig at når vi havde et barn havde jeg overhovedet ikke ret til statens hjælp. Blev en smule mundlam og følte slet ikke at hun var til at hugge eller stikke i!! Jeg har efterfølgende fået taget blodprøver på 22 og 26 dag i cyklus, som har vist at jeg har ægløsning. Efter påske vil jeg tage kontakt igen og spørge ind til den henvisning, men inden kunne det være rart med lidt fact om hvilke rettigheder vi egentlig har.Det blev en lang smøre men håber der er andre der har stået i samme situation og kan komme med lidt gode råd. Med venlig hilsen Vibeke

Du har fået det helt korrekte svar af din egen læge. Man har ret til at få hjælp på det offentliges regning, når man er at betragte som barnløse. Og det er i jo ikke. 

Hvis det nu var sådan, at du havde et barn fra tidligere, og en ny mand, og i ikke kunne få børn, så ville i kunne få hjælp, idet i ikke havde børn sammen. 

Så i må selv betale, hvis i ønsker hjælp til nr. 2.

Anmeld

24. april 2014

gubbisnuppi-vb

Hej Vibeke.

Det er fuldstændig rigtigt, at I, som en anden bruger også skriver, ikke kan få hjælp fra det offentlige, når I har et barn i forvejen. 

Men du/I har ret til selv at opsøge en fertilitetsklinik, og blive insemineret med din partners sæd, såfremt I vil/kan betale for dette.

Jeg kan oplyse, at det ikke er så dyrt, som mange formentligt tror (ja hvad er så dyrt?) -Men hvis vi taler om insemination (hvor der sprøjtes sæd op på ægløsningstidspunktet -sidstnævnte konstateres via scanning) og IKKE kunstig befrugtning, (hvor der tages æg ud), så koster hvert forsøg mellem ca. 1500 kr og 3000 kr -hvilket bl.a. afhænger af, om du/ I skal købe sæd fra en sæddoner, (hvis nu f.eks. det viser sig, at din mands sæd ikke er optimalt, og I fortsat ønsker jer et barn).

Jeg kan ikke se, hvor i landet du bor, og vil derfor oplyse dig om de to klinikker, som jeg stødte på, da jeg søgte på nettet efter klinikker. Maigaard fertilitetsklinik i Århus, og Storkeklinikken i Kbh. Du kan evt. tage kontakt til en af disse og få en snak om mulighederne. -Jeg vil lige sige, at dette ikke skal opfattes som reklame for disse to, men idet jeg selv brugte relativ lang tid på at finde frem til klinikker, vil jeg da gøre det nemmere for dig  : )

Jeg ønsker dig/ jer held og lykke med at få barn nummer to -uanset om der skal hjælp til eller ej.

Mange hilsner fra Janni (som selv venter barn nummer to, der er lavet via insemination)

Anmeld

1. juli 2014

Vebze-vb

Hej Vibeke

Tillader mig lige at svare selvom tråden er et par mdr. gammel. Du har nemlig ikke fået helt korrekt svar af de 2 brugere. Man KAN få gratis hjælp til insemination (IUI)  til barn nr. 2 men ikke til IVF behandling(reagensglas). Det (IUI) kræver en henvisning på jer begge fra lægen og den skal så benyttes på en privatklinik, da de offentlige klinikker ikke tager folk ind som ønsker barn nr. 2. Men insemination IUI er altså gratis med henvisning på pirvatklinik. Vi har selv været igennem 6 IUI forsøg det seneste år, og man betaler kun for medicinen (ligesom alle andre i øvrigt gør).

Jeg håber det på nuværende tidspunkt ikke længere er aktuelt for jer men ville lige svare alligevel:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.