Hej til alle
Jeg er ny i dette forum - så starter lige med at præsentere min familie. Jeg er 32 år gammel mor til tre- en pige på 2 år og 8mdr, en dreng på 9 og en dreng på knap 14, min kæreste er 44 og far til tre, en pige på 5, en pige på 10,5 og en dreng på 15. Hans de to store er her hver anden weekend, den midste er her en uge ad gangen. Min den store er her normalt fra fredag til tirsdag hver anden uge (i øjeblikket er han her næsten aldrig) min mellemste er hos sin far hver anden uge fra fredag til tirsdag, og den mindste er på samvær hos sin far fra fredag til søndag hver anden uge .. Min kæreste og jeg flyttede sammen for halvandet år siden - vi har kendt hinanden i mange år - som venner, så vi kendte hinanden rigtig godt - troede jeg ! Men jeg oplever nu nogle ting omkring børneopdragelse som jeg ALDRIG havde forestillet mig !
Min kæreste har set sig sur på min mindste, han kalder hende hysterisk, og mener at hun gør som det passer hende ! I min verden er hun knap tre år - og enormt selvstændig, og MEGET struktureret!
Hun kan selv, og vil selv! Og for det meste kan hun faktisk selv ! Hun kan klæde sig på HELT, med undtagelse af fingervanter! Og kan hun ikke - så siger hun hjælp mig ! Indtil hun når hjælp mig - kan hun godt sidde og KNOKLE med strømperne - i 5-10 min ! Og hvis man forsøger at få lov at hjælpe før hun beder om hjælpen - så siger hun bestemt NEEEJ kan selv ! Tror de fleste børn når igennem denne fase .. Min datter kan så rent faktisk 9 ud af 10 gange selv, det tager sin tid men det lykkes som regel ! Min kæreste kalder hende hysterisk når hun udbryder NEEEJ når jeg prøver at hjælpe hende .. Hvis jeg bestemt siger til hende - jo, jeg hjælper for vi skal altså afsted nu- så acceptere hun det 9 ud af 10 gange .. Så det er altså ikke sådan at hun farer helt i flint i den situation ..
Hun er meget struktureret - rydder selvstændigt op når hun bliver bedt om det - de ting der høre til bestemte steder bliver lagt på deres pladser, hun klæder sig selv af og lægger snavsetøj til vask, hænger sin jakke op og stiller støvlerne på plads når hun kommer ind, lukker døren efter sig, også den som ikke behøver være lukket ! Og gør hun det, skælder min kæreste hende ud: kan du SÅ lade den dør være lille pige ! Og hvis hun gør det igen får hun en over fingrene, så forstå det dog! Jeg synes det er unødvendigt at være så hård - jeg vælger i stedet at åbne døren med ordene - nej den dør skal være åben .. Og hvis jeg skal gøre det en gang eller to mere - så gør jeg gerne det !
Hun åbner havedøren hvis hunden eller katten vil ind eller ud - hvilket også udløser en skideballe, og en over fingrene ! Men hun gør jo bare det hun ser alle vi andre gør - ALLE andre i huset gør det - og hvis ikke får de lige en - gider du lige lukke hunden ind ? Så jeg synes jo ikke det er mærkeligt at den mindste også gør det ! Og jeg synes absolut det er nok at aflede hende, mor lukker hunden ind.
Hvis hun ikke er sulten eller er træt så kan hun have rigtig svært ved at sidde stille ved f.eks spisebordet - rumpen køre lidt, hun synger børnesange, kigger efter månen, peger og fortæller.. Det samme gør sig gældende ved hans den mindste på 5 - og de får HVER dag ad vide at når de andre kan sidde pænt, så kan de også! Det er jo et spise bord, ikke en legeplads! Igen mener jeg ikke at det er nødvendigt at forlange at de to mindste sidder med rank ryg og armene ind til kroppen - bare de bliver siddende og holder deres hænder hos dem selv .. Så må de for min skyld gerne lave lillepeter edderkop, mester jakob og tælle til 20. De er altså for små til at sidde i en halv time, tre kvarter og lytte til uinteressante ting i deres øre - alle fortæller jo om deres dag ! Så igen sidder min kæreste og skummer - især over min datter - hans egen bliver mut og affinder sig med situationen når han skælder hende ud! Måske må han gentage skideballen en gang eller to mere - men så sidder hun også stille med tåre hun kæmper for at holde tilbage .. Hvis de kommer frem bliver hun mødt af - har du slået dig ? Så hold op med det PIV - her sidder man altså pænt! Det kan godt være det er anderledes hos mor, men her er det de voksne der bestemmer ! Jeg krummer tæer, det gør ondt i mit hjerte! Men jeg KAN simpelthen ikke få min kæreste til at forstå- at hvis vi ville have robotter - så skulle vi ikke have produceret børn - så skulle vi have købt en robotstøvsuger!
Jeg KAN ikke bakke ham op i at børnene ikke må pive eller græde - og hvis de gør det får de hver gang den samme nedladende remse - har du slået dig ?! Nej, så hold op med det piv, eller sæt dig ud i gangen indtil du kommer i bedre humør ! ...
De må gerne udtrykke deres følelser - også selvom det bare er fordi de savner mor, bedstevennen, kaninen der døde i sommers, eller hvis dukketøjet ikke vil på dukken, tårnet væltede IGEN eller - i kender sikkert til de situationer hvor børnene bare er trætte, uden overskud og det hele går bare skævt .. Jeg vælger enten at hjælpe dem - se her, nu skal jeg hjælpe dig. Eller også hjælper jeg dem med at give op! Det ser ud til at du trænger til at læse en historie, se en tegnefilm.. Eller kan du ikke hjælpe mig i stedet - jeg mangler lige en der vil skære agurken ud ..
Min kæreste mener at jeg lader ungerne bestemme - de holder aldrig op med det hysteri hvis du giver efter på den måde !
Hysteri er i min verden når et barn skriger fuldstændig uhæmmet - og IKKE kan afledes, tales til ro, eller modtage en krammer .. Den mindste har ikke fuld forståelse for det talte sprog, hun spejler SÅ enormt ! Hun gør det hun ser - så hvis dukken falder på gulvet, skælder hun den ud og sætter den ud i gangen - forstå du det! .. Og det er bare ikke okay i min verden !
Hvad kan man forlange af et barn på 3 år ? Hvordan leger jeres børn, kravler de aldrig i sofaen selvom de ikke må? Lukker de ikke døren der ikke skal lukkes, tager de ikke clementinen på køkkenbordet hvis de kan nå det uden at blive set ? Hvad gør i når de bryder reglerne? Hvad må de og hvad må de ikke? Er der lege de ikke må indendøre ? Vi har 100 kvm stue, så de har masser af plads til gemme, hule, fange, ballonlege, lege med skumbolde, koldbøtter osv osv .. Hvad laver i sammen med jeres børn? Og hvordan har i konflikter ?
Anmeld