Kvalitetstid hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

394 visninger
4 svar
0 synes godt om
23. april 2013

Happymummy-vb

Hej - i går hentede jeg begge vores piger (knap1 og 2½ år) kl.15.15 i dagpleje hvilket for os er tidligt og jeg glædede mig til rigtigt at skulle hjem og lege med dem og have god tid. Vi landede hjemme ca. kl.15.30, brugte lidt tid på at få tøjet af begge og skulle så have lidt eftermiddagsmad. Det blev til et toiletbesøg for den store undervejs så da vi forlod bordet var klokken ca. 16.30. Vi vil gerne til at spise omkring 17.15 for også at have lidt tid bagefter og selvom jeg havde en karryret fra fryseren skulle jeg lige bruge lidt tid på at sætte nogle ris over, skrælle og koge nogle gulerødder, dække bord, lige skifte den bette, finde et plaster til den store, og nåede nok at lege ca. 10 min med den store. Spørg mig ikke hvad tiden gik med men den var 18 inden vi sad ved bordet og med endnu et toiletbesøg (falder oftest sammen med spisning) undervejs var den 18.45 før vi rejste os. Jeg fik lige ryddet det værste op mens min mand gjorde den ældste klar til putning og 19.15 var vi så i soveværelset med dem begge.

VI kæmper stadig med at komme på sommertid så selvom den ældste blev puttet 19.30 efter et par historier så var den nok 20.30 før hun sov. De skal egentlig op kl.6 for at skemaet passer når jeg snart starter på arbejde igen men den var 6.30 før vi fik liv i den ældste som var lidt pjevset fordi hun var træt. Og kl.8 blev begge piger så afleveret (både morgenklargøring, spisning og påklædning til afgang tager afsindigt lang tid så det tager 1½ time fra vi får vækket pigerne til vi er afsted).

Det var så et døgn med en dag hvor de blev hentet tidligt. Er det bare os der bruger meget lang tid på tingene eller er det bare en overgangsperiode pga pigernes alder hvor den yngste kan bruge 20-30 min på at få noget at spise og den ældste også skal have tingene at vide adskillige gange før hun er klar til at komme afsted, evt. lige skal selv eller absolut ikke skal selv?

Hvad gør I andre for at få tid med jeres børn andet end praktisk tid hvor der skiftes, klargøres mad, klædes af/på, ryddes op mv.?

Håber at få nogle gode råd.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2013

Happymummy-vb

Et ps: Ja for legetid efter maden blev der jo heller ikke rigtigt noget af. Synes der går rigtigt meget tid med noget der ikke giver kvalitet, prøver at forklare den ældste at vi ikke skal lege fange o.l. når vi skal have tøj på men bare skal gøres klar så vi har tid til at lege bagefter. Men når der er gået ½ time med at få børstet tænder, redt hår og få tøj på så er der jo ikke tid til noget inden vi skal ud af døren. Og når vi først er færdig med at spise aftensmade 18.30 så er der heller ikke meget tid til leg inden putning.

Anmeld

24. april 2013

Polyp-vb

Er det ikke bare sådan det er at være småbarnsforælder?

Anmeld

27. april 2013

Jeamie-vb

Det lyder som en dag i vores familie (vores børn er 2 og 3,5 år) og som der er skrevet tidligere, er det ik bare sådan det er?
Men nu hvor vejret (forhåbentlig) bliver bedre, kunne en eftermiddag/aften hos os være.....
Hjem efter arbejde, pak en pose med feks. Rugbrød, æbler i både, melon (eller hvad de små spiser) og noget vand + krus. Hent de små (mine bliver hentet mellem 16.00-16.45) og tag direkte på legepladsen. Der er der tid til at lege, hygge og pauser hvor man spiser sin mad i legehuset eller græsset.
Den der ikke henter kommer bare når han/hun er klar og efter en time eller to er I klar til at tage hjem og i seng.
Det er en mere fri måde at være sammen på, så ikke alting er i de faste rammer som der hjemme. Til gengæld har man været sammen, fået leget, snakket og spist uden forstyrrelser fra tv, vasketøj, noget der skal ryddes op osv.
Og så kan man vel sige man har haft kvalitet tid sammen den dag.

Anmeld

17. maj 2013

Happymummy-vb

Kvalitetstid er jo ret beset hvad man gør det til. De fleste tænker måske nok på kvalitetstid, som tid, hvor vi har mulighed for at gøre noget, som ligger uden for de almindelige dagligdagspligter, noget mere sjovt eller hyggeligt.

Som enlig forælder med næsten-fuldtidsarbejde 50 km fra hjemmet har jeg nu lært, at DEN slags kvalitetstid med mit barn ganske enkelt kun kan eksistere i weekenden, og i de perioder, hvor jeg står uden arbejde. Og de dage, hvor jeg af en eller anden grund har haft mulighed for at hente lidt tidligt, er jeg ofte blevet endnu mere frustreret, når nu jeg havde glædet mig til al den kvalitetstid, vi nu skulle have - og så vil ungen ikke med hjem fra børnehave, eller flipper fuldstændig skråt over et eller andet, så tiden ender med at gå med skænderier og udredning af hvad det egentlig lige var, der skete der.

Så jeg er nu for det meste den slags mor, jeg havde forsvoret jeg ville blive - moren, der aldrig har tid til at lægge sig ned på gulvet og lege med, i hvert fald ikke i ret lang tid ad gangen.

Når vi lever det liv, de fleste af os lever med arbejde og børn i institution/dagpleje, er der bare sjældent ordentlig tid til hygge for hyggen og samværets skyld, så derfor gælder det om at få det bedst mulige ud af den tid, vi rent faktisk bruger sammen med vores børn. Og en børnepsykolog (sikkert Margrethe Brun) sagde engang, at 'kvalitetstid' i virkeligheden var vigtigere for forældrene, end for børnene. For børnene er det vigtigste 'tid'. Altså at man ER sammen så meget som muligt, mere end om man lige leger sammen i den tid man er sammen. At den 2-årige hjælper til med at lægge salaten op i skålen eller at bære noget med hen til bordet kan være kvalitetstid for ham/hende. Og den omsorg vi viser, når vi skifter ble eller hjælper dem med toiletbesøg, er jo faktisk ret vigtig for barnet, selvom handlingen for os som regel er kedelig og mindre appetitlig.

At dele et måltid er i virkeligheden noget af den vigtigste kvalitetstid, man kan have med et andet menneske, også ens børn. Med to små børn er der måske nok en masse at holde styr på, men derfor kan det jo godt være en rigtig hyggelig stund alligevel. Og netop som enlig forælder har jeg måtte indse, at mit ideal omkring hvordan tingene burde foregå, bare ikke passer ind i min dagligdag. Oftest står resterne fra aftensmaden altså stadig på bordet, når jeg tumler ud fra værelset efter endt putning. Oprydning, opvask, madpakke osv må bare vente til fordel for mit barn (omsorgspligter), selvom det da ville være lækkert at have ryddet af inden. Men der er ikke tid - og når der er, er der som regel andre ting, der er vigtigere.

Det lyder som om du gør det rigtige - I er bare småbørnsramt, hvilket vil sige, at det er bedst at ruste sig med forberedelse og et godt skema - og så bare acceptere, at det alligevel kun kører på skinner ind imellem smile

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.