Chrestensen SKREV:Hej med dig. Jeg fik lige lyst til at skrive til dig. Selvom jeg står i en lidt ligende situation, men det kunne være man kunne udvelske erfaringer... Vi har en dreng på 3 år der også altid har sovet ok dårligt, vi har efterhånden vænnet os til at det er sådan, men vi har gennem tiden ændret ting ved hans natterutiner og dem vil jeg lige dele.
Elliot har en drypfri drikkedunk liggende i sin seng - da han i en lang periode ville have vand flere gange om natten og det var bare ikke ok. Nu er den hans et og alt og der er ingen andre der må drikke af den. Han drikker ikke af den i løbet af dagen, men han sørger altid for at den er der. Men han kunne stadig vågne og nu bede om vand i et glas - her var vi vedholdende og sagde at det eneste vand han fik var det der er i dunken. Gal blev han men han accepteret det efter et par forsøg og gør det ikke mere. Nogen gange kan han ikke lige finde den og så skal vi ind og lige hjælpe ham...
Han fik sådanne en vågelampe man kunne sætte i stikkontakten der forstiller en pinvin - en aften havde min mand taget den ud og han kaldte på mig og hørte hvor den var henne for nu kunne han ikke se den mere, så jeg måtte sætte den i stik.
Jeg tænker når du skriver at hun falder til ro når hun kommer ind til jer, at det måske kan være en måde hun får sin vilje at græde. Da hun ved at i når hun går langt nok lader hende sove sammen med jer. Her tror jeg man skal være meget vedholdende. Jeg plejer at sige 'giver man en lillefinger så tager han hele armen'.
Nu har vi fået en lille pige som sover i vores værelse og Elliot siger 'jeg har ikke nogen voksen inde hos mig om natten ' - det gør ondt at høre, men vi forklare så at lillesøster vågner mange gange og skal have mad og derfor sover hun der, men at de skal dele værelse når hun bliver større - det glæder han sig meget til.
Elliot kommer heller ikke ind til os om natten, han kalder og skal han ind og sove hos os så skal vi hente ham... Ved ikke hvorfor det er sådan, men sådan er det nu bare.
Har i prøvet at ligge på en madres en periode i hendes værelse, for at vise det er hyggeligt, altså bare redde op og så sige at en af jer kommer ind når i selv går i seng. Det gør vi og det giver ELliot en trykhed i at han ved det, og efter en periode vågnede han ikke om natten mere og vi behøvede ikke sove på gulvet. Og hvis han spurgte hvor jeg var henne så sagde jeg bare at jeg var på toilettet.
Elliot har også nætter som du beskriver hvor han skriger og græder i søvne og vi ikke kan komme i kontakt med ham, der kan vi ikke gøre andet end at ligge os ved siden af ham og sige shhhh, og så falder han til ro efter en halv til hel time. Det hjælper i hvert fald ikke at tage ham op. - vi har måske oplevet 10 nætter med dette og har ikke fundet en løsning, ved ikke hvad jeg kunne råde hertil. Men jeg tror at den trykhed han har i at vi er på hans værelse når han har brug for det måske hjælper. Jeg syntes jeg har eftaringer at når det er dårlige drømme - så fortæller han det, altså vi kan spørge og han svare...
Det var lige mine tanker til dig.
tinse SKREV:
Hej !
Håber at der er nogle som har nogle gode råd/ evt har prøvet det samme.
Jeg har en datter på lidt over 3 år, som sådan set aldrig kan kunne sove ordenligt om natten. Hun vågner stort set hver nat flere gang stor grædne, hun græder også i søvne og snakker i søvne. det virker som om at hun har marridt, men synes bare det virker vildt hvis hun kan havde det så meget. Når man så går ind til hende er det ikke altid så nemt at komme i kontakt med hende, da hun bare græder videre, og nogle gange begynde at græde endnu mere.
Når vi så får hende til ro vil hun som regl have en tår vand, som hun også kan finde på at ligge og græde efter, i stedfor bare selv at tage det. Når hun så er faldet i søvn kan der gå en halv time til en time og så starter hun om igen.
De rigtig slemme nætter har vi måtte tage hende ind til os i vores seng, også sover hun bare som en sten derefter. hvilket nok har noget med trygheden af gøre, men synes ikke at jeg har lyst til at have et barn på 3 liggende i vores seng hele tiden!!
Hendes dør står halv åben og lyset i gangen er tændt, til den sidste af os går i seng her hjemme. Vi har prøvet med at tænde lidt lys inde på hendes værelse, men det vil hun ikke have tændt.
Hun har haft fået ny seng så hun selv kunne komme ud af den og evt selv gå ind til os, hvilket hun ikke gør, der er også et lille bord på sengen hvor der står en kop med vand, som hun heller ikke bare selv tager.
Håber at der er nogle der kan hjælpe med nogle gode råd, da vi er blevet godt trætte af alt det natte renderi, og også synes at det er syndt at hun ikke får sovet ordenligt igennem.
synes selv at vi har nogle gode og faste putte rutiner med hende.
PÅ FORHÅND TAK