Klapvognstest

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.019 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. februar 2013

susi-vb

Jeg er uenig med mødregruppens vurdering af Babyjogger City Elite. Og kan slet ikke forstå den kun har fået fire stjerner, den er nemlig brandgod. Vi har den som eneste køretøj til vores datter på 5 mdr. Sammen med en voksipose, er det efetr min mening den bedste 'barnevogn' man kan forestille sig.

Da jeg ikke kan kommentere direkte på klapvognsartiklen, kommer det her.

-Ulemper jeg er enige med mødregruppen om:

-
Høj og lang. Ja sådan kan det virke, men når jeg sammenligner med andre vognes spor i sneen, så er det næsten det samme.

-Barnet kan kun vende en retning, så man kan ikke have øjenkontakt. (Under 'kalechen' vil jeg komme ind på hvordan man kan modificere det en anelse).

Ulemper jeg selv har oplevet::

- Indkøbsnetet underklapvognen er ikke særligt stort, og indgangene er endnu mindre. Med lidt snilde kan man godt få bakset to pakker bleer fra Rema eller en slyngevugge ind, men det er ellers ikke de store indkøb man skal foretage sig. Jeg vidste dog dette på forhånd, så i det daglige bruger jeg bare en rygsæk, hvis jeg skal have meget med.

Fordele:

-Kalechen: Udover det som mødregruppen nævner, med at den kan lukkes (næsten) helt ned og foldes helt tilbage, vil jeg også fremhæve flere detaljer. Den har vindue i den del der vender ind mod chaufføren, så man hurtigt lige kan tage et kig ned til prinsessen på ærten. Der er to udluftningsskodder (med mygget) i siderner, så der aldrig bliver varmt indendøre. Både vindue og skodder kan lukkes med klapper og genialt holdes fast med magneter. Kalechen kan tages af og vendes i den anden retning. Godt nok kan den ikke trykkes fast i denne stilling, men så længe man ikke skal ud i stormvejr kan det sagten lade sig gøre. Hvis man har baby i en voksi, kan lægge denne med hovedenden på fodstøtten, og vupti, så vender baby den 'rigtige' vej. Det er selvfølgelig lidt en alders afhængig måde, for når først poden skal til at sidde selv og spændes fast i seletøjet, kan man ikke gøre det. Men i det daglige, hvor min datter alligevel altid sover, er det ikke et problem at hun vender 'forkert'. Jeg kan jo se hende gennem vinduet. Det at kalechen lukker helt ned, gør også at der aldrig bliver særligt koldt i vognen. Selv ved minus 6 grader, er der stadig plusgrader inde hos baby.

-Hjulene: Fantastisk sikre hjul. både i forhold til glat føre og punkteringer. Jeg oplever ikke at den er mindre stabil end den firhjulede fætre og man kan forcere de fleste terræner. Har haft den med både i strand, skov og norske snedækkede tinder. Men den er bestemt ikke kun til friluftsfolket. Man skal selvfølgelig være opmærksom når man skal op og ned af meget høje kanter fx en trappe, men her er det faktisk mit indtryk at det mere er et spørgsmål om længde, for min medmødre i København ser ud til at have de samme vanskeligheder med at entre fx en bus. Eller er der stødabsorbering i forhjulet så det ikke ryster så meget hos junior, når man er ude i vildmarken aka brosten på Nørrebro. Forhjulet er er endvidere svingbart og vognen er så let at manøvrere at det sagtens kan klares med en hånd. Smart, for så kan man jo holde storesøster/bror i hånden med den anden eller den pose,d er ikke kunne være i indkøbsnettet. En anden fordel er i forbindelse med opbevaring eller transport af klapvognen. Når hjulene tages af sidder akslen stadig i hjulet og altså ikke på stellert. Dette medfører at klapvognen pludeslig er 10 cm smallere og der er ingen spidse metalstænger, der kan prikke hul på indkøbsposer o.l.

-Vægt: Mødregruppen fremhæver Stokke-vignen for kun at veje 10,7 kg. Denne sag vejer kun 9 kg.

-Opbevaring: Når man hiver i det samrte quick-fold håndtag, klapper vognen sammen som et A-skilt og fylder ingenting sammenlignet med fx Emmaljunga som jo nærmest ikke kan klappes sammen. Vi bor i en københavner lejlighed, og hvis der ikke er plads i opgangen, tager vi den let og enkelt med ind i lejligheden, den kan sagtens stå i et hjørne af stuen uden at genere.

Deluxe fordele:

-Bremsen sidder på håndtaget, så ikke noget med at fjumre med en fodbremse under pusletasken.

-Den er en rigtig amerikaner, så den kan pimpes på alle mulige måder, fx lift, hvis man ofre lidt ekstra.

-Regnslaget (ekstra). Smyger sig om vorgnen og så er hele forenden i gennemsigtig plast så junior stadig kan følge med selvom det står ned. Resten af materialet er i et blødt og lydløst polyester. Regnslaget passer perfekt til vognen og fæstes med velcro. Der er en stor vandtæt lynlås så man nemt kan komme ind og give en sut til et ulykkeligt barn. Der er lufthuller, så temperaturen ikke stiger.

-Myggetnet (ekstra). Passer som regnslaget perfekt til vognen og så er det lavet i et lyst/gråt materiale, igen giver det bedre sigtbarhed og temperaturen er lavere end under et tilsvarende i sort.

Puha det blev en lang smøre. Men jeg synes virkelig det er det bedste produkt på markedet af babytranspotører. Hvis sædet havde kunnet vendes i to retninger havde jeg givet seks stjerner, nu må den nøjes med fem en halv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.