Ondt i maven altid....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

345 visninger
4 svar
0 synes godt om
8. november 2012

Heidi Nielsen-vb

Uhh det er længe siden jeg har været aktiv herinde men nu håber jeg der er nogen der kan hjælpe mig alligevel...

Min store dreng på snart 6 år døjer rigtig meget med ondt i maven....

3-5 gange om dagen hver dag klager han over ondt i maven. Hans afføring svinger mellem tynd og hård.....de fleste dage er det hårdt og stort.....

Han spiser fint men drikker ikke meget....ikke nok i følge os men vi kan ikke få mere i ham. Det er sjældent han syg......

Nogen ideer til hvad det kan være ??

Jeg tænker for lidt væske men har ingen anelse om det.....

Tror lægen får en opringning i morgen.....

På forhånd tak for hjælpen.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2012

Polyp-vb

åh...det havde jeg i MANGE år som barn - fik på et tidspunkt som teenager et fibergranulat på recept til at drysse på stort set al mad - det smagte af træspåner og gjorde det meste kedeligt, men det hjalp big time. Svedskemos i ny og næ (jeg elllllllllsker svedsker så intet problem...alternativt ville jeg måske lokke med bløde tørrede usvovlede abrikoser...de må ikke være så tørre at de er hårde) har siden holdt styr på sagerne - og nu som voksen spiser jeg fiskeolie, tre stk af mærket Kyani Sunrise hver aften inden sengetid - så er der kontant afregning næste morgen og resten af dagen er totalt problemfri (med mindre selvfølgelig at jeg selvforskyldt har overdrevet med fed mad, alkohol el. lign...men det er jo en helt anden historie)

Har han al den tid han skal bruge på toilettet, når han skal - for hvis det naturlige ur siger...to min inden afgang om morgenen eller midt i skoletiden (går ud fra han er o. klasseelev) så er der ikke tid til ustresset fri passage...og mange skoletoiletter er bare ikke lækre eller private. Vær også opmærksom på hvordan han sidder på brættet...hvis han er lænet lidt forover (det gør man jo tit især med mavepine) så lukker man faktisk af for tarmbevægelserne og det naturlige flow - så han skal sidde tilbagelænet, med fødderne godt ud til siden - så er der helt åbent og optimale arbejdsbetingelser for peristaltikken...men gå til lægen for en sikkerheds skyld...måske skal han bare lige hjælpes igang med et klyster eller noget - måske skal der mere til

Toiletttid skal være rart, komfortabelt og uforstyrret og stressfrit uanset tidspunktet - og er der i en periode brug for (og mulighed for) at han eks møder senere, fordi han skal bruge tiden til noget andet - så fred være med det...han lærer alligevel ikke noget, når han sidder med mavepine

God vind

Anmeld

8. november 2012

Polyp-vb

åh...det havde jeg i MANGE år som barn - fik på et tidspunkt som teenager et fibergranulat på recept til at drysse på stort set al mad - det smagte af træspåner og gjorde det meste kedeligt, men det hjalp big time. Svedskemos i ny og næ (jeg elllllllllsker svedsker så intet problem...alternativt ville jeg måske lokke med bløde tørrede usvovlede abrikoser...de må ikke være så tørre at de er hårde) har siden holdt styr på sagerne - og nu som voksen spiser jeg fiskeolie, tre stk af mærket Kyani Sunrise hver aften inden sengetid - så er der kontant afregning næste morgen og resten af dagen er totalt problemfri (med mindre selvfølgelig at jeg selvforskyldt har overdrevet med fed mad, alkohol el. lign...men det er jo en helt anden historie)

Har han al den tid han skal bruge på toilettet, når han skal - for hvis det naturlige ur siger...to min inden afgang om morgenen eller midt i skoletiden (går ud fra han er o. klasseelev) så er der ikke tid til ustresset fri passage...og mange skoletoiletter er bare ikke lækre eller private. Vær også opmærksom på hvordan han sidder på brættet...hvis han er lænet lidt forover (det gør man jo tit især med mavepine) så lukker man faktisk af for tarmbevægelserne og det naturlige flow - så han skal sidde tilbagelænet, med fødderne godt ud til siden - så er der helt åbent og optimale arbejdsbetingelser for peristaltikken...men gå til lægen for en sikkerheds skyld...måske skal han bare lige hjælpes igang med et klyster eller noget - måske skal der mere til

Toiletttid skal være rart, komfortabelt og uforstyrret og stressfrit uanset tidspunktet - og er der i en periode brug for (og mulighed for) at han eks møder senere, fordi han skal bruge tiden til noget andet - så fred være med det...han lærer alligevel ikke noget, når han sidder med mavepine

God vind

Anmeld

8. november 2012

Heidi Nielsen-vb

Tak Polyp.....

Han har alt den tid han har brug for når han skal på toilettet......han bliver først 6 til januar så er børnehavebarn lidt endnu......

Han har altid haft problemer med maven....lige siden han var spæd og det er ligesom bare aldrig gået over....han fik movikol de første tre år af hans liv og vi var i dragt af flere omgange fordi han led voldsomt af forstoppelse..........men det stoppede da han smed bleen og gik på toilettet.....det var ligesom om der blev åbnet op der men i det sidste lange stykke tid er det som om vi er tilbage ved start :-(

Skal lige holde øje med hvordan han sidder....tror nemlig han sidder foroverbøjet......

Ringer til lægen i morgen og får en snak med hende.... Må vi se hvad hun siger.......

Anmeld

8. november 2012

Polyp-vb

du kan måske også massere hans tarme - du vil, hvis han ikke er alt for tyk - kunne mærke om han er udspændt som en ballon - så er det luft, eller om du kan mærke at tarmen er fyldt (føles lidt som en tyk vandslange) - så skal du massere i cirkelbevægelser (spørg lægen hvad vej - for det er vigtigt om det er med eller mod uret - og jeg kan ikke huske den rigtige vej) for at stimulere tarmbevægelserne. Diarre kan forekomme, når der faktisk er forstoppelse pga en 'prop', hvor ellers normal afføring så klemmes igennem som diarre - det snyder da det jo ikke lige er det vi forbinder med forstoppelse - med tiden kan han også lære selv at massere gang i systemet...det giver ikke nødvendigvis gevinst straks...men sætter gang i systemet, så de hårde knolde skubbes videre i systemet og ud.

I skal måske også passe på med ikke at give ham for meget mad/medikamenter med lakserende virkning, da det giver dovne tarme og så er man inde i en dårlig spiral...men fibre er aldrig forkert, rigeligt med væske, men ikke mere end han er tørstig til - det er en myte, at alle har behov for 3 liter hver dag - masser af bevægelse giver også gang i peristaltikken

Vindruer er heller ikke ringe - der er faktisk ret mange fibre i...så friske vindruer eller druesaft ku' også være et bud...men ja det nemmeste er jo hvis han 'bare' skal sidde anderledes på tønden :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.