åh...det havde jeg i MANGE år som barn - fik på et tidspunkt som teenager et fibergranulat på recept til at drysse på stort set al mad - det smagte af træspåner og gjorde det meste kedeligt, men det hjalp big time. Svedskemos i ny og næ (jeg elllllllllsker svedsker så intet problem...alternativt ville jeg måske lokke med bløde tørrede usvovlede abrikoser...de må ikke være så tørre at de er hårde) har siden holdt styr på sagerne - og nu som voksen spiser jeg fiskeolie, tre stk af mærket Kyani Sunrise hver aften inden sengetid - så er der kontant afregning næste morgen og resten af dagen er totalt problemfri (med mindre selvfølgelig at jeg selvforskyldt har overdrevet med fed mad, alkohol el. lign...men det er jo en helt anden historie)
Har han al den tid han skal bruge på toilettet, når han skal - for hvis det naturlige ur siger...to min inden afgang om morgenen eller midt i skoletiden (går ud fra han er o. klasseelev) så er der ikke tid til ustresset fri passage...og mange skoletoiletter er bare ikke lækre eller private. Vær også opmærksom på hvordan han sidder på brættet...hvis han er lænet lidt forover (det gør man jo tit især med mavepine) så lukker man faktisk af for tarmbevægelserne og det naturlige flow - så han skal sidde tilbagelænet, med fødderne godt ud til siden - så er der helt åbent og optimale arbejdsbetingelser for peristaltikken...men gå til lægen for en sikkerheds skyld...måske skal han bare lige hjælpes igang med et klyster eller noget - måske skal der mere til
Toiletttid skal være rart, komfortabelt og uforstyrret og stressfrit uanset tidspunktet - og er der i en periode brug for (og mulighed for) at han eks møder senere, fordi han skal bruge tiden til noget andet - så fred være med det...han lærer alligevel ikke noget, når han sidder med mavepine
God vind
Anmeld