Personligt synes jeg, der er gået alt for meget ros i anerkendende pædagogik forstået på den måde, at anerkendende pædagogik bliver forvekslet med ros, ros og atter ros. Børn har rigtig meget brug for ros - det har vi alle -, men jeg oplever at alt det ros forvirrer mange børn.
Anerkendende pædagogik er ikke lig udelukkende ros. Anerkendede pædagogik er 'det at kunne sætte sig ind i et barns situation, følelser mv.'.
Når pædagogen i min søns børnehave sagde til børnene: 'Christopher, hvad skete der lige dér? Hvad tænkte du på, da du slog Nina oveni hovedet med en hammer? Havde du det godt indeni?' (sagt på syngende københavnsk), så stod min søn tit med åben mund og polypper og fattede ikke en meter... Når jeg eller en anden derimod sagde til ham: 'Det dér stopper du med lige nu! Det er simpelt hen ikke i orden!, så faldt ti-øren, og han var udmærket klar over, at han ikke skulle holde med sin adfærd. Det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer på henvendelser, og det er jo også anerkendende pædagogik at sætte sig ind, hvordan forskellige børn skal have beskeder og irettesættelser.
Jeg oplever i mit job som lærer, at anerkendende pædagogik er meget brugbart, omvendt er der bare også børn, der er totalt forvirret, fordi de ikke kan forbinde deres uheldige gerninger med tonefald, ordvalg og mimik i den anerkendende pædagogik. Når vi fx har skolehjemsamtaler indleder vi altid mødet med: 'Velkommen Sofus, er der noget, du gerne vil fortælle eller have, at vi skal tale om?' - det er helt efter bogen og ualmindeligt godt. Når det så bliver os læreres tur til at give bolden op lyder det fx: 'Sofus er en meget livlig dreng. Han virker umiddelbart ikke som om, han er i trivsel'. Det er min erfaringsmæssige opfattelse, at der ikke bliver handlet på en sådan 'anerkendende' besked. Bliver der derimod sagt: 'Nu skal I høre... Sofus hænger i gardinerne og er umulig at rumme i klassen (læs: Sofus er meget forstyrrende og har svært ved at sidde stille)' - sådan en besked bliver der lyttet og reageret på fra forældrenes side (som regel), men det hører jo ikke hjemme i anerkendende pædagogik og må derfor ikke bruges.
Som du nok kan høre, så synes jeg personligt, at anerkendende pædagogik er alt for opreklameret. Selvfølgelig skal vi tale pænt til hinanden og opføre os pænt, men jeg synes a. p. er modsigende i mange sammenhænge, især fordi det ikke kan fuldføres, og den voxne derfor tit ender med at stå og råbe og skrige, fordi børnene ikke bider på, og i vores familie er det ikke et brugbart redskab. Mine børn gør fx tykt nar af det på den måde, som de er blevet præsenteret for det i deres børnehave.