Er mit barn et ørebarn??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

443 visninger
9 svar
0 synes godt om
18. oktober 2012

babytrunte-vb

Så blev man lige stoppet af ens underbo - hun ville bare sige at hun mente vi måske skulle overveje at besøge ørelægen med trunten. Hun kunne høre hende om natten når hun græder. Hun har selv 2 ørebørn, så ville bare give et godt råd...

Har tænkt tanken en gang. Men ved ikke rigtig noget om ørebørn...

Ja, hun vågner nogle nætter (bestemt ikke alle og gør det i perioder) og kan nogle gange have svært ved at falde i søvn igen. Men jeg har mere tænkt det som perioder hvor der måske sker meget, som der skal drømmes om. Hun har lige været småsyg med lidt feber og forkølelse - forkølelsen og hosten er ikke helt overstået. Hun var faktisk i tirsdags til 1 årsundersøgelse, hvor lægen sagde han godt kunne høre der var en virus i halsen... Men ellers var hun frisk som en havørn...

Nå, men jeg troede så at ørebørn slet ikke kunne li at blive lagt? Og ved mellemørebetændelse troede jeg at der ville løbe puds ud af ørene??

Nogen der ved noget? Nogen der har nogle erfaringer??

Men vil i hvert fald undersøge det lidt nærmere, selvom jeg ikke helt ved hvad jeg skal tænke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2012

Jeamie-vb

Min søn er ørebarn.... og er virkelig glad for at vi fik ham tjekket i sin tid... Nu er der stor forskel på hvordan børn reagerer og hvordan han (de) reagerer, alt efter alder. Da han var helt lille skreg han så snart han blev lagt ned....(nu havde han så også kolik, så hvad kom først ? hønen eller ægget..meeen), da han blev ældre vågnede han skrigende op midt om natten og tog sig til øret.. Mht mellemørebetændelse - så flyder pudset først ud når der er en passage til det, ellers hober det sig bare op indvendig og bliver til et ubehageligt tryk. Vi fik lagt almindelige dræn og til sidst et permanent og DER flyder puds og blod ud ved infektion smile.. Det er da bare med at få det undersøgt smile

Anmeld

19. oktober 2012

Polyp-vb

lyder som en overfølsom underbo...i mine ører...alle børn har da perioder, hvor de er urolige om natten, så stol på din egen intuition - især når I netiop har været til lægen

Sådan er det jo at bo i etageejendom...man kan hører de andres gøren og laden...og da især om natten - og ja, det er da møgirriterende, hvis man ikke kan sove pga andre folks støj...men det hører altså bare med til at bo i lejlighed - især hvis man bor i relativt gammel boligmasse med dårlig lydisolation/tynde vægge ;-)

Mellemørebetændelse gør ondt ad h..... til indtil det brister, så tror godt I kan høre forskel på smertegråd og 'mareridts'gråd

Anmeld

19. oktober 2012

babytrunte-vb

Åh så brød helved løs i nat - helt klart tydelig forskel på de andre nætter, hvor det rent faktisk har været muligt at trøste trunten..

Endte med at ringe til vagtlægen - og så var der en smule betændelse i det ene øre. Men ikke noget han kunne give noget for.. hun havde nemlig ikke feber. Så det eneste vi kunne gøre var at give panodil og saltvand i næsen. Efter at have været oppe med hende i 3 timer, med besøg af vagtlægen fik jeg hende til at sove igen - lige til kl halv 9.

Men der var en tydelig forskel på i nat og så de foregående nætter..

Min umiddelbare tanke var også at hun irriterede mig.. og det gør hun til dels stadig.. for kunne jo sagtens høre i nat der var noget andet galt...

Anmeld

19. oktober 2012

Polyp-vb

'Min umiddelbare tanke var også at hun irriterede mig.. og det gør hun til dels stadig.. for kunne jo sagtens høre i nat der var noget andet galt...' - så din intuition er jo god nok...til lykke med at du stoler på den - og god bedring til det nybagte ørebarn

Anmeld

20. oktober 2012

babytrunte-vb

Jo tak for det... heldigvis sov hun hele natten til i dag og var glad her til morgen.. så håber det allerede er i bedring.

Man bliver da usikker når en anden kommer og siger som underboen gjorde... Alle de der tanker med om jeg nu er god nok til at passe mit barn.. Men nu er jeg igen sikker på at jeg er den bedste mor for mit barn.. :-)

Anmeld

20. oktober 2012

Jeamie-vb

Det sjove er faktisk at man tænker på alle mulige andre ting FØR ørene.. Det gjorde vi også.. Hvilket resulterede i at han intet kunne høre før han fyldte halvandet år. Set i bakspejlet kan jeg godt se han meget af tiden mundaflæste... Vi anede heller ikke en fis om det (selvom jeg også er ørebarn blink ??!), og der var heller ingen der foreslog det, før til sidst... Men så snart der er 'prikket hul på bylden' går det ret hurtigt fremad.... smile

Anmeld

24. oktober 2012

Signe1704-vb

Jeg ville kigge forbi en ørelæge (ikke en almindelig læge) - det kræver ikke længere henvisning. Nogle ørebørn får ikke mellemørebetændelse og deres eneste symptom er dårlig søvn og sommetider også forsinket sprog/dårlig udtale.

Jeg har selv to ørebørn og der er altså nogle ting som man ikke lægger mærke til hvis man ikke har prøvet det før.

Med min ældste var det vuggestuen der foreslog at vi fik tjekket ham, da hans udtale ikke var så god i forhold til ordforrådet - det vidste sig at der stod voldsomt meget væske i hans ører. Han var 2½ år og havde haft to gange mellemørebetændelse, så der var ingen der havde spekuleret på om han skulle have dræn.

Den lille fik mellemørebetændelse 5 gange på en måned da han var 3 måneder, så han fik lagt dræn første gang 4 måneder gammel.

Som regel begynder øreproblemer at vise sig på denne årstid for så at blive værre henover vinteren. Vores ørelæge siger i tvivlstilfælde, at hvis der står væske i august, er der væske hele året, for i denne måned er der mindst risiko pga sommer og varme.

Almindelige læge og lægevagten har ikke det rette udstyr til at undersøge børnenes ører ordentligt og derfor skal man altså til en ørelæge.

Det er ikke slemt for ungerne at få lagt dræn - det er en rimelig mild form for narkose (min ældste har kastet op de 4 gange han ellers har været i narkose, men ikke hos ørelæge) og de er lynhurtigt på benene igen - alt i alt tager det vel en halv time inden man er ude af døren igen.

Jeg har i hvert fald været rigtig glad for at mine drenge har fået det - med dem begge har det også påvirket deres rum- og retningssans og til dels balancen, så de begge har været meget forsigtige.

Minder mig om at det er tid til at bestille tid til tjek af min den lille wink

Undskyld den lange smørre - ville bare dele mine erfaringer og holdninger - et tjek kan i hvert fald ikke skade.

Anmeld

25. oktober 2012

Polyp-vb

en smøre må da gerne være lang, når man deler sine erfaringer...det er vel i bund og grund hovedformålet med dette forum ;-)

Anmeld

25. oktober 2012

babytrunte-vb

Ja det må det - og super fedt med jeres svar - det har givet noget at tænke over.

Trunten er begyndt at sove bedre og hun skriger ikke længere og er ikke længere ked af det, hun vil bare lege. Så umiddelbart tror jeg at det ikke gør ondt i ørene mere.

Lige pt tror jeg det er en fase hun bare skal igennem.. men vil hele tiden have det i tankerne, så hvis det varer ved, vil jeg nok smutte til ørelægen med hende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.