Jeg ville kigge forbi en ørelæge (ikke en almindelig læge) - det kræver ikke længere henvisning. Nogle ørebørn får ikke mellemørebetændelse og deres eneste symptom er dårlig søvn og sommetider også forsinket sprog/dårlig udtale.
Jeg har selv to ørebørn og der er altså nogle ting som man ikke lægger mærke til hvis man ikke har prøvet det før.
Med min ældste var det vuggestuen der foreslog at vi fik tjekket ham, da hans udtale ikke var så god i forhold til ordforrådet - det vidste sig at der stod voldsomt meget væske i hans ører. Han var 2½ år og havde haft to gange mellemørebetændelse, så der var ingen der havde spekuleret på om han skulle have dræn.
Den lille fik mellemørebetændelse 5 gange på en måned da han var 3 måneder, så han fik lagt dræn første gang 4 måneder gammel.
Som regel begynder øreproblemer at vise sig på denne årstid for så at blive værre henover vinteren. Vores ørelæge siger i tvivlstilfælde, at hvis der står væske i august, er der væske hele året, for i denne måned er der mindst risiko pga sommer og varme.
Almindelige læge og lægevagten har ikke det rette udstyr til at undersøge børnenes ører ordentligt og derfor skal man altså til en ørelæge.
Det er ikke slemt for ungerne at få lagt dræn - det er en rimelig mild form for narkose (min ældste har kastet op de 4 gange han ellers har været i narkose, men ikke hos ørelæge) og de er lynhurtigt på benene igen - alt i alt tager det vel en halv time inden man er ude af døren igen.
Jeg har i hvert fald været rigtig glad for at mine drenge har fået det - med dem begge har det også påvirket deres rum- og retningssans og til dels balancen, så de begge har været meget forsigtige.
Minder mig om at det er tid til at bestille tid til tjek af min den lille 
Undskyld den lange smørre - ville bare dele mine erfaringer og holdninger - et tjek kan i hvert fald ikke skade.
Anmeld