Krilleholst SKREV:
Hej med jer herinde!
Det er vist blevet mere og mere oppe i tiden at få børn selv om man er oppe i alderen. Og jeg er bare én af dem. Jeg var 40 da jeg fik min første og nu er jeg gravid igen som 41-årig. Det var egentlig ikke noget jeg ønskede, men sådan blev det bare, da min kæreste og jeg først mødte hinanden i en sen alder.
Og jeg har flere veninder der har gjort det samme. Vi var 4 af mine jævnaldrende veninder der ventede sig samtidig med mig. Kun én af dem havde børn i forvejen. For flere af os har det været forholdsvist nemt, imens andre venner kæmper med at få det til at lykkes.
Vi ser det selv som en fordel at have børn imens vi er lidt oppe i årene som småbørnsforældre. Men selvfølgelig er der både fordele og ulemper forbundet med det. Vi har anset det som rimelig vigtigt at få en nr. 2 også, så børnene ikke står mutters alene tilbage hvis vi skulle dø før vi fylder 70... Det er jo rart at have søskende og nogle af følges med igennem livet.
Men gad vide hvordan vores børn selv vil se på os når de kommer i skole. Så er vi vel bare nogle gamle nisser der er håbløst gammeldags ;o) Det kan nok ikke undgås. De får dog ikke andre forældre. Vi er altså dem de har - og de er vores ønskebørn. Det håber vi trods alt at de vil mærke undervejs. Så kan de lære os alt om den nye teknologi, ligesom vi har forsøgt at lære vores forældre at bruge computer, internet og at sms´se.
Der er så mange tanker der farer gennem hovedet på én når man er gravid...
Har I andre erfaringer med ældre forældre? Kender I nogen der har valgt eller bare først har fået deres børn sent?
Jeg blev 40 for 4 mdr siden, har været igennem en gastric bypass operation, fået fjernet den ene æggestok og æggeleder pga endometriose, og gik i begyndende overgangsalder som 38 årig...og kan ikke blive gravid naturligt.
Efter et vægttab på 75 kg har jeg været igennem reagensglas behandling, og er vhja icvf blevet gravid ved det tredje forsøg.
Jeg venter nu mit første, og eneste barn om små 5 uger, og jeg har ikke haft nogen som helst gener af nogn art i graviditeten. Blev dog i 26 og 27 graviditetsuge opereret for først tarmslyng, og 5 døgn senere for en betændt galdeblære der måtte fjernes. Det er dog også det eneste jeg har været generet af, men jeg lover, jeg håber aldrig andre skal få den slags smerter som det gav under og efter operationerne.
Jeg tror, at der er fordele og ulemper ved at være ældre forældre, men jeg føler mig meget tryg og klar til det.
Til daglig er jeg udd pædagog, arb som daglig pæd leder i en alders intg. daginst., og har dermed en del års erfaring med børn. Så jeg er helt tryg ved det!
OG ja, måske burde man bare få et barn mere, men jeg orker ikke de hormonkure igen igen, og da det vil være den eneste vej for os, så er det sådan at vi får det ene barn vi venter, og det er vi godt tilfredse med. OG JA, han bliver enebarn, men han skal nok få et godt liv alligevel!!
Grundet min tidlige overgangsalder skal jeg i hormonbehandling, ligeså snart jeg ikke længere ammer, og for at min endometriose ikke bryder op igen, hvilket den vil gøre uden behandling, så skal jeg have en hormonspiral... Så sammeholdt med mine tidligere 'lidelser' så orker jeg ikke at tage chancerne.
Det skal siges, at jeg under hormonstimuleringen max kunne danne 3 ægblærer efter 24 dage på hormoner, mod normalt 8 dage og 8-14 æg, og ud af de 3 ægblærer var der måske et æg der kunne forsøges befrugtet. Derudover brugte vi på 2 behandlinger 86000 på hormonsprøjter, køreture til Århus 2-3 gange ugentligt, samt tabt arb fortjenste..............