Ingen af mine drenge har vist den mindste interresse for 'pigefarver' eller 'pigeting'. Men hvis de skulle begynde på det, tror jeg, jeg ville forsøge at påvirke dem i modsat retning. Jeg ser ikke mig selv som snerpet, eller én, der pådutter mine børn noget, de ikke bryder sig om, men jeg mener, der er (og skal være) forskel på drenge og piger.
Mine drenge ville ikke få lov til at tage i børnehave el. skole iført kjole, jeg ville ikke købe lyserøde pigesko til dem og heller ikke en lyserød paraply. De har stort set kun legetøj, som henvender sig primært til drenge - simpelthen fordi, det er det, der interesserer dem. Den mellemste har en dukke, men den bliver sjældent brugt. Til gengæld er han glad for sit køkken, men det er jo også ret kønsneutralt.
Jeg tror ikke, kønsroller er noget, vi som samfund propper børn ind i - jeg tror på, det ligger i generne, at drenge og piger er forskellige - ikke kun fysisk.
Jeg siger heller ikke ja til slik og is, hver gang der bliver spurgt, netop fordi, jeg har et ansvar for mine børn. Derfor føler jeg ikke, det er krænkende eller påduttende, at jeg siger nej til meget pigede ting på mine sønners vejne.
Anmeld