Drenge og pige farver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

511 visninger
6 svar
0 synes godt om
21. juli 2012

Jeamie-vb

Min søn er vild med lyserødt, glimmer, prinsesser og alt det der betegnes som 'pige'ting... Han har et par små venner, henholdsvis dreng og pige som feks har hver deres paraply, nøje udvalgt efter kønsbestemt farve og blonde/spiderman.. Min søn dåner over den lyserøde med blonder og prinsesse glimmer, og vil SÅ gerne ha sådan èn... Jeg tænker bare at en rigtig mand sagtens kan bære lyserødt så jeg er ret kold, men har lagt mærke til at børnene i børnehaven har en del fnis, grin og udråb hvis noget ligner pige ting på en dreng - eller omvendt..

Er det noget i tænker over i dagligdagen ? 

Jeg tænker bare jeg lader ham køre linen ud og tager det oppe fra og ned hvis han kommer uforstående hjem en dag...?!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2012

Janni-Martina-vb

Oliver på 6 er en dreng med stort D, han får selv lov at vælge tema ting, såsom paraply, skoletaske, penalhus, gulvtæppe ect. og han vælger meget drengede ting. Har prøvet at købe nogen neutrale ting såsom peter plys, for at se hvordan han ville se på det, men han gider det simpelthen ikke.

Peter plys tingene bruger vi i stdet til Alexander.

Men hvis Oliver på noget tidspunkt ville have haft pigeting, så ville jeg også være ligeglad med drenge/pige normen.

Skal dog siges at han godt kan lide at tage mine nederdele på og snurre rundt, og det får han selvfølgelig lov til. :)

Jeg synes børn skal have lov at være børn, uden at forældre og andre putter dem i kønskasser.

Det svære kommer hvis de bliver drillet med det, men der synes jeg det er mere sørgeligt med de børn der driller, da det tyder på deres omgivelser har givet dem et voksent syn på nogle ting alt alt for tidligt.

Anmeld

21. juli 2012

maj84-vb

Ingen af mine drenge har vist den mindste interresse for 'pigefarver' eller 'pigeting'. Men hvis de skulle begynde på det, tror jeg, jeg ville forsøge at påvirke dem i modsat retning. Jeg ser ikke mig selv som snerpet, eller én, der pådutter mine børn noget, de ikke bryder sig om, men jeg mener, der er (og skal være) forskel på drenge og piger.

Mine drenge ville ikke få lov til at tage i børnehave el. skole iført kjole, jeg ville ikke købe lyserøde pigesko til dem og heller ikke en lyserød paraply.  De har stort set kun legetøj, som henvender sig primært til drenge - simpelthen fordi, det er det, der interesserer dem. Den mellemste har en dukke, men den bliver sjældent brugt. Til gengæld er han glad for sit køkken, men det er jo også ret kønsneutralt.

Jeg tror ikke, kønsroller er noget, vi som samfund propper børn ind i - jeg tror på, det ligger i generne, at drenge og piger er forskellige - ikke kun fysisk.

Jeg siger heller ikke ja til slik og is, hver gang der bliver spurgt, netop fordi, jeg har et ansvar for mine børn. Derfor føler jeg ikke, det er krænkende eller påduttende, at jeg siger nej til meget pigede ting på mine sønners vejne.

Anmeld

21. juli 2012

Polyp-vb

dybest set mener jeg, at ungerne skal have lov selv at bestemme hvad de vil have på...hvis det passer til vejret...MEN kjole på som dagens påklædning i bh/skole...der ville jeg nok alligevel stå af, netop fordi det er stigmatiserende - er man homoseksuel eller trans... er man det vel også når man er tre...men det betyder ikke at man er i stand til at forstå omverdens snæversyn og slet ikke at tackle det...og nej, en lyserød paraply gør ingen homoseksuel - og drenge, der gerne vil prøve rammes jo her meget hårdere end piger, der vil lege med biler eller gå i cowboybukser

Jeamie, går din søn ikke i Rudolf Steiner ...altså, når der ikke er uro? I min optik så skulle de da være ekstra rummelige, og hvis børn i den alder har meget fastlåste holdninger til pige/drenge'lus'...så er der da noget helt galt med institutionen og deres pædagogiske linie??? Ikke at jeg ved ret meget om  RS andet end mine fordomme - baseret på ganske få observationer -  om børn, der i de store klasser ender på mere klasssik boglige privatskoler for at indhente, det de er bagud rent fagligt, så de kan klare sig i gymnasiet....men de plejer nu at være meget rummelige og 'kunstneriske'

Lad knægten udleve sin drøm med pink blondeparaply...enten går det overi sig selv, når det uopnåelige er blevet opnået eller også er han enten homoseksuel og/eller bliver en fantastisk designer engang ;-) og ingen af delene er jo farlige

Anmeld

22. juli 2012

Jeamie-vb

smile kjoler har han dog heller aldrig bedt om eller interesseret sig for... heller ikke her hjemme... Ville nu også slå bremserne i der... 

Anmeld

22. juli 2012

Jeamie-vb

..... altså i det 'offentlige rum'... hvis han havde lyst til at snurre rundt herhjemme med èn som JanniMartina`s, så for min skyld ingen alarm

Anmeld

22. juli 2012

Signe1704-vb

Jeg har jo en pige der lige er blevet 5 år og en dreng der er to år yngre. Julius kører på en lyserød løbecykel og elsker den ligesom min datter har haft en lynet mcqueen cykel (det var hendes største ønske).

Ofte har Mette gerne villet have ting i de såkaldte drengefarver og også leget med 'drengelegetøj'. En del af det skyldes nok at der er flest drenge på hendes alder i BH (indtil for 1 år siden var der kun 1 anden pige). Jeg kan se nu at interessen for pigeting og -farver bliver større, men hun har fået lov at købe en bil eller hvad det nu var hun ville have.

Julius ser jo hvad storesøster kan lide og vælger tit det samme. Det tager jeg helt afslappet.

I lang tid var det sådan at Julius havde en lilla madkasse og Mette en blå - Julius var ligeglad og Mette ville have den blå. Jeg har ikke oplevet at de er blevet mobbet med det og jeg tror det udligner sig senere. Indtil nu har Julius slet ikke begreb om pige- og drengefarver og -ting. Han ser bare noget der er flot eller ser sjovt ud.

MEN hvis Julius ville have kjole på i BH ville jeg sige nej. Ligesom hvis Mette ville have drengetøj på - så ville jeg i hvert fald sørge for at give det er tøset tvist.

Forrige fastelavn var de begge handy manny - Mette var på det tidspunkt slet ikke til noget med kjoler, prinsesser eller lignende.

Men som sagt er hende interesse for det begyndt at komme helt af sig selv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.